Tvořivost a její rozvoj
Creativity and development of creativity
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51164Identifikátory
SIS: 92249
Katalog UK: 990014257230106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Froněk, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
6. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pojem tvořivost, vývoj názorů na tvořivost, tvořivá osobnost, tvůrčí proces, tvůrčí produkt, bariéry tvořivosti, rozvoj tvořivostiKlíčová slova (anglicky)
term creativity, historical concepts of creativity, creative personality, creative process, creative product, barriers to creativity, development of creativityCílem mé bakalářské práce je analyzovat tvořivost a možnosti jejího rozvoje. Práce tvořena devíti kapitolami, z nichž každá pojednává o rozdílném aspektu kreativity. Vstupní partie práce uvádí do problematiky, definuje pojem tvořivosti z rozdílných úhlů pohledu a problémy spojené s definováním kreativity. Následuje přehled pojetí tvořivosti v historickém vývoji. Další část textu je věnována kreativní osobnosti, přibližuje pojetí tvořivé osobnosti, Guilfordův přístup k tvořivosti, rysy kreativní osobnosti, vztah tvořivosti a inteligence, vztah motivace a tvořivosti a vybrané faktory funkce mozku z hlediska tvořivosti. Poté je pozornost věnována tvůrčímu procesu, fantazii, typům tvořivých produktů a kritériím na produkty kladená. Následující pasáž se zaměřuje na percepční, intelektové a výrazové, emoční a prostředím dané překážky tvořivosti a popisuje Guilfordův model kreativního řešení problémů. Poté jsou přiblíženy vybrané techniky rozvoje tvořivosti: brainstorming, brainwriting, synektika a laterální myšlení. Závěrečná kapitola shrnuje předcházející. Tvořivost je fenoménem, kterému je věnována stále větší pozornost, je univerzálně se uplatňující klíčovou kompetencí, jejíž rozvoj musí brát do úvahy schopnosti, motivaci a vlivy prostředí.
The purpose of my Bachelor's degree thesis is to analyse creativity and possibilities of development of creativity. The thesis is composed of nine chapters, each of them dealing with different aspect of creativity. Introductory chapter defines term creativity from different points of view as well problems connected with its defining. Then is provided an outline of historical concepts of creativity. Next part of text examines creative personality, deals with concept of creative personality, Guilford's aproach to creativity, features of creative personality, interrelationship of creativity and intelligence, interrelationship of creativity and motivation, selected aspects of brain's function for creativity. Then are described fases of creative process , a role of fantasy in creative process, types of creative product and criteria of creative product. Next portion concentrate on perceptional, intellectual, emotional and environmental barriers to creativity and provides Guilford's Creative Problem Solving. Then are described selected techniques of development of creativity, brainstorming, brainwriting, synectics and lateral thinking. Conclusions are drawn in Chapter Nine. Increasing attention is paid to phenomenon of creativity. Creativity is considered to be generally applicable key competence, development of...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Role knihoven v kulturních a kreativních průmyslech
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOČejková, Kateřina (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2. 9. 2016Tato bakalářská práce se zabývá tím, jakou roli v kulturních a kreativních průmyslech hrají knihovny. V textu jsou definovány jednotlivé pojmy týkající se těchto průmyslů. Dále je zmíněno mapování potřeb knihoven a jejich ... -
Rozvoj dětské hudební tvořivosti v pěveckém kroužku na 1. stupni ZŠ
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKučerová, Blanka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019)Datum obhajoby: 10. 1. 2019Tato diplomová práce se zabývá rozvojem hudební tvořivosti žáků pěveckého kroužku prvního stupně ZŠ. Věnuje se nejprve problematice obecné tvořivosti a jejímu významu a důležitosti pro život člověka. Dále podrobněji ... -
Dětská kreativita, její rozvoj za podpory dospělých
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMachová, Šárka (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2022)Datum obhajoby: 1. 6. 2022The thesis focus is on children's creativity as a social-psychological phenomenon. A systematic literature review summarizes current approaches, theories, and research that highlight the social aspect of creativity. ...
