Use of social media in political campaign : the case study of the Barack Obama's 2008 presidential campaign
Využití internetových sociálních sítí v politické kampani na příkladu kampaně Baracka Obamy
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50926Identifiers
Study Information System: 103659
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Bečka, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Area Studies
Department
Department of North American Studies
Date of defense
26. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Obama, sociální sítě, politický marketingKeywords (English)
Obama, social networks, political campaignsTato práce se věnuje roli sociálních médií v americké prezidentské kampani. Média hrají obecně důležitou roli v prezidentské kampani. Každé nové médium je spojeno s velkým očekáváním ohledně jeho dopadu na vývoj politické kampaně. Z toho důvodu zkoumáme otázku: Jakou roli hrají sociální média v americké prezidentské kampani. Role těchto médií je zkoumána na případové studii. V první kapitole jsou definovány sociální média a platforma, na které fungují, Web 2.0. Prezentovány jsou zde také nejdůležitější aspekty sociálních médií. Následující kapitola prezentuje teoretické pozadí sociálních médií v politice se zaměřením na aspekty, které jsou relevantní pro sociální média a jejich roli v politické kampani. Třetí kapitola je případovou studií prezidentské kampaně Baracka Obamy. Na začátku případové studie jsou prezentována data, která ukazují využití médií během voleb 2008. Poté jsou analyzována nejdůležitější sociální média v Obamově kampani. Nejdříve je analyzována Obamova oficiální stránka MyBarackObama. Poté je analyzován YouTube, následovaný analýzou sociálních sítí, především Facebooku. Poslední kapitola se věnuje blogům.
This thesis deals with the role of social media in the U.S. presidential campaign. Media plays an important role in the U.S. presidential campaign. Therefore every new medium comes with a huge expectation on its impact on the political campaign. Thus, we examine the question: What role do social media play in U.S. presidential campaigns? The role of social media is examined in the case study of the Barack Obama's 2008 presidential campaign. The first chapter defines social media and the platform on which they run - Web 2.0. It also presents the most important aspects of social media. The following chapter presents a theoretical background on social media in politics, with focus on aspects that are relevant to the social media and their role in the political campaign. The third chapter is the case study of Barack Obama's campaign. At the outset the case study presents data on the media usage in the 2008 election; thereafter the most important social media used in Obama's campaign are analyzed. The first analysis is of Obama's official website MyBarackObama. Next to be analyzes is YouTube. Following that, social networks, primarily Facebook, are analyzed. The last chapter of this case study is devoted to blogs.