Drama Karla Krause Poslední dny lidstva a jeho inscenace
Karl Kraus' The Last Days of Mankind and its Stagings
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50657Identifikátory
SIS: 96022
Katalog UK: 990013891720106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jiřík, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
13. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Karl Kraus, Poslední dny lidstva, drama, divadlo, satira, inscenace, Rakousko-Uhersko, první světová válkaKlíčová slova (anglicky)
Karl Kraus, The Last days of mankind, drama, divadlo, satire, staging, Austro-Hungarian, First World WarBakalářská práce se věnuje analýze nejvýznamnějšího dramatu rakouského spisovatele, publicisty a kritika Karla Krause (1874-1936) Poslední dny lidstva. Zabývá se jeho formální i obsahovou stránkou a snaží se zdůraznit aktuálnost témat, především tématu mediální manipulace. Bakalářská práce se rovněž snaží nastínit kulturní a společenský kontext vzniku díla. V druhé části práce pojednává na základě dostupných pramenů o způsobu, jakým se pokoušeli toto rozsáhlé dílo převést na jeviště inscenátoři v Německu a Rakousku. Poměrně velký prostor věnuje dosud jediné české inscenaci, jejíž premiéra proběhla v dubnu roku 2011 v Divadle Komedie.
This bachelor's thesis is devoted to analysis of the most important work of an austrian writer, publicist and critic Karl Kraus (1874-1936), The Last Day of Mankind. The work not only deals with formal features of the text as well as with the content but it also intends to emphasize the timelessness of the central themes such as media manipulation. It focuses also on cultural and social context of the work. Using information based on available recources, the second part of the work is mainly concerned with the method by which the stage managers were attempting to stage this large piece of work in Germany and Austria. Rather large space is devoted to the only Czech production, whose premiere took place in April 2011 in Prague in Divadlo Komedie.
