Nová jednoduchost (v české hudbě konce 20. století)
The New Simplicity (in Czech music of the end of the 20th century)
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50631Identifikátory
SIS: 89220
Kolekce
- Kvalifikační práce [22834]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pudlák, Miroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
12. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Nová jednoduchost, hudba 20. století, hudební analýzaKlíčová slova (anglicky)
The New Simplicity, music of the 20th century, musical analysisNa základě pozorování určitých kompozičních technik a přístupů, jež se objevují v tvorbě některých českých autorů od 80. let dvacátého století, se předkládaná práce snaží tyto jevy zařadit do kontextu světové hudby. Ve vypracovaných analýzách tří vybraných skladeb českých skladatelů práce poukazuje na specifické kompoziční zacházení s formováním hudebního času, které je následně konfrontováno s výsledky analýz dvou kompozic skladatelů zahraničních. Z tohoto srovnání vyplývá zřejmá příbuznost tendencí, které pozorujeme v české hudbě zmiňovaného období, s kompozičními postupy hudebního proudu, jež je v kontextu světové tvorby obecně nazýván nová jednoduchost. Kromě analytické části je velký díl pozornosti věnován také historickým okolnostem vzniku nové jednoduchosti, jejím specifickým podmínkám v prostředí české hudby a výrazně též terminologickým obtížím či nejasnostem spojeným s tímto pojmem.
This study focuses on the specific compositional techniques and approaches that have emerged in the works of some Czech composers since nineteen eighties. Based on analysis of three works by Czech composers the study points out to a compositional use of specific structuring of musical time, which is then confronted with the results of analysis of two works by European (British and Danish) composers. This comparison shows a clear relationship of the trends observed in Czech music and the movement in European and North American music, which tends to be called the new simplicity. In addition to the analyses a great deal of this study is devoted to the historical circumstances of emergence of the new simplicity in Czech music, the specific conditions it had within the context of Czech music and the terminological difficulties associated with this term.