Laboratorní práce z fyziky pro střední školy
Laboratory works in physics for upper secondary schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50593Identifikátory
SIS: 96759
Kolekce
- Kvalifikační práce [10957]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kekule, Martina
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Fyzika zaměřená na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
16. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
laboratorní práce, experiment, fyzika na střední školeKlíčová slova (anglicky)
laboratory work, experiment, physics for secondary schoolTato bakalářská práce se zabývá laboratorními pracemi z fyziky pro střední školy. Práce nabízí náměty na pět laboratorních prací, které byly realizovány v běžné výuce na gymnáziu. Jsou zde uvedeny mimo jiné pracovní listy k daným pracím a metodické poznámky pro učitele, které vzešly z realizace ve výuce a následné reflexe. Laboratorní práce se tematicky zaměřují na oblast kmitání a vlnění, které prostupují různé fyzikální obory. Jejich cílem je rozvíjet u studentů zejména tvořivý přístup k řešení problémů, praktické dovednosti při připravování experimentů, kritický přístup k informacím, diskuzi týkající se chyb a zanedbání při měření a práci s počítačem. Jelikož se ve výzkumech v oblasti motivace k učení se fyzice ukazuje, že provádění pokusů vlastníma rukama a využívání počítačů při zpracování dat jsou u studentů oblíbené, mají takto připravené laboratorní práce značný motivační potenciál.
This Bachelor thesis is dealing with laboratory classes at secondary schools. Thesis offers ideas for five laboratory classes which were carried out during regular teaching at the secondary school. Besides other things there are work sheets here to be used with given classes and for the teachers there are metodical instructions which have arisen from implementation in classes and from subsequent reflection. Laboratory classes are thematically focused on the field of vibration and interference which run through different fields of physics. The aim of these classes is mainly to develop students' creativity in solving problems, their practical skills during preparation of experiments, also to develop critical attitude to the information and the discussion about mistakes and negligencies which emerged during measuring and working on the computer. As it turned out in research dedicated to motivation in learning physics, laboratory classes prepared in this way - i.e. experiments carried out by students themselves and using computers in processing data - are loved by students and because of that they have a great motivational capacity.