Způsoby překonávání komunikačních bariér vyskytujících se při interakci s dětským čtenářem
Overcoming Methods of Kid Reader Communication Barriers
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50307Identifiers
Study Information System: 97064
CU Caralogue: 990013955580106986
Collections
- Kvalifikační práce [24155]
Author
Advisor
Referee
Němečková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
14. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
komunikační bariéry, dětský čtenář, čtenářská gramotnost, celostní přístup k jazyku, dětské čtenářství, dětská literaturaKeywords (English)
communication barriers, kid reader, readers' literacy, whole language approach, kid reading, children's literatureTato bakalářská práce je věnována tématu překonávání komunikačních bariér při interakci s dětským čtenářem. Nejprve jsou vymezeny základní pojmy jako komunikace, komunikační bariéry, čtenář a dětský čtenář, je vysvětlena důležitost rozvoje čtenářské gramotnosti a podpora dětského čtenářství. Jádrem práce je popis konkrétních opatření, která vedou ke snižování komunikačních bariér s důrazem na roli rodiny, školy a knihovny. Praktická část je zpracována jako případová studie efektivní práce s dětským čtenářem ve druhé třídě 1. základní školy v Plzni. Závěr shrnuje současnou situaci a obsahuje úvahu o možném budoucím vývoji a roli knihoven v této oblasti.
Abstact This undergraduate thesis examines possible means of overcoming communication barriers appearing in interaction with young readers. First, the key terms such as communication, communication barriers, reader, and young reader are defined. Then, literacy and ways of supporting young readers' literacy development are discussed. Specific strategies to eliminate communication breakdowns between young readers, their parents, school and library staff are further explored. The research part of the thesis investigates interactions in a second grade reading environment through a case study. The thesis concludes with a brief summary of current issues and suggestions of how libraries could take an active part in improving communication with young readers.