Konec kuráže. Inscenace Matka Kuráž a její děti v režii Jana Kačera v dobovém společenském kontextu
The end of courage. Kačer's staging of Mother Courage and Her Children in the period and social context
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50263Identifikátory
SIS: 96029
Kolekce
- Kvalifikační práce [23978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jiřík, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
12. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
normalizace, komunismus, Matka Kuráž její děti, Národní divadlo PrahaKlíčová slova (anglicky)
normalization, communism, Mother Courage and Her Children, National theatre PragueHra německého dramatika a režiséra Bertolda Brechta Matka Kuráž a její děti uvedená v roce 1970 na jevišti pražského Tylova divadla pod režijním vedením Jana Kačera, jež je předmětem práce, se stala na dlouhou dobu posledním projevem svobodné divadelní kreativity v Národním divadle po vstupu vojsk Varšavské smlouvy zlomového roku 1968. Inscenace byla v mnoha směrech výjimečnou událostí. Nejen, že se v ní strhujícím životním výkonem zaskvěla představitelka titulní role Dana Medřická, ale režisérovi se podařilo z Brechtova válečného příběhu z rozvrácené Evropy 17. století citlivě vyhmátnout nadčasové jádro, jež v konkrétní politické situaci počínající "normalizace" Československa rezonovalo v publiku opravdu mimořádným způsobem.
My thesis deals with the play of the German playwright and director Bertold Brecht Mother Courage and her Children, which was introduced in 1970 at the stage of Prague Tyl's Theatre under the direction of Jan Kačer and which became for a long time the last expressing of free theatrical creativity at the National Theatre after the entry of Warsaw Pact troops in the breakthrough year 1968. The performance was an exceptional event in many ways. Not only because of the fact that the life performance of Dana Medřická in the title role was really stunning, but it was also the work of the director who managed to touch in the Brecht's war story from the disorganised Europe in the 17th century the timeless core, which in the concrete political situation of the beginning "normalization" of Czechoslovakia resonated with the audience in an extraordinary way.