Algoritmy umělé inteligence pro hru šachy
Artificial intelligence algorithms for chess
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50250Collections
- Kvalifikační práce [9114]
Author
Advisor
Referee
Iša, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
General Computer Science
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
7. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
šachy, šachové programování, umělá inteligence, hry dvou hráčů
Keywords (English)
chess, chess programming, artificial intelligence, two player games
Primárním cílem této práce je prostudovat a shrnout současné algoritmy používané v počítačovém šachu s jejich následnou implementací. Součástí práce je aplikace, která, kromě běžné šachové hry jednoho hráče proti počítači, ponechává uživateli možnost volby používaného algoritmu a nastavení jejich parametrů. Teoretická část se zaměřuje zejména na postupy šachového programování a jejich názorné vysvětlení. Na algoritmech umělé inteligence bylo provedeno několik měření, jejichž výsledky jsou zde prezentovány.
The primary objective of this thesis is to study and summarize the current algorithms used in computer chess and their subsequent implementation. The thesis includes a program that in addition to regular single-player game of chess against the computer leaves the user the option of used algorithms and setting their parameters. The theoretical part focuses on chess programming procedures and their illustrative explanation. Several experiments were performed with artificial intelligence algorithms and their results are presented here.