Hodnocení významnosti firmy na trhu
Company's valuation of importance on the market
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50199Identifiers
Study Information System: 95980
Collections
- Kvalifikační práce [16431]
Author
Advisor
Referee
Šolc, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
12. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
firma, rating, hodnocení firem, finanční ukazatele, nefinanční ukazateleKeywords (English)
company, rating, company valuation, financial indicators, nonfinancial indicatorsV moderní době dvacátého prvního století se svět v převážné části spoléhá na hodnocení různých ekonomických prvků a jevů externími firmami. Jako příklad mohu uvést ratingové agentury se svými stupni spolehlivosti pro banky, nebo pro hodnocení schopnosti splatit veřejné dluhy, výši státních daní a cel. Dále také vydávání publikací s žebříčky nejlepších firem dle tržeb renomovanými časopisy, atp. Pro tyto typy hodnocení se používá složitých systému algoritmů a statistických údajů. K vytvoření této bakalářské práce jsem se inspiroval hodnocením důležitosti internetových stránek tzv. "page rank", který přiřazuje jistou hodnotu dané stránce podle její důležitosti a validity vzhledem k hledanému výrazu. Tím také určuje spolehlivost a návštěvnost dané stránky, což můžou využívat například reklamní agentury při hodnocení smysluplnosti umístění reklamy na těchto stránkách. Touto prací bych se chtěl pokusit předložit a ověřit hypotézu, že existuje určitá konečná množina validních indikátorů pro určení spolehlivosti, solventnosti nebo třeba "trvanlivosti" firmy, takzvaný "Firm-rating". Hlavní obsah práce je zaměřen na výčet vybraných indikátorů a odůvodnění jejich důležitosti. V závěru práce také budu vést úvahu nad existencí hodnocení pomocí Firm-ratingu, který by byl vhodný pro použití na tuzemském trhu....
This modern 21th century is mainly dependent on various kinds of valuations. These are made by different ways of economical counting and models. Most of the counting is being done by various professional external rating agencies. Eg. rating agencies with their bonity asset valuation, national rating agencies, tax rating agencies, etc. Also different types of the best company charts by prestigious magazines are found in this category. These types of ratings are constructed by really complex systems of algorithms and many statistical calculations are made. For my bachelor thesis I have been inspirited by web page ranking called "page rank". This is used for web page comparison and recognition which one is better to be used for example. Final rating result is very useful instrument for marketing agencies. Eg. to decide on which web page use their banners and advertisement. In my work, I would like to define a hypothesis that there is a countable validate index set which might generate some kind of authenticable company's index to describe its authenticity, solvency or even durability. Let's call it "Firm-rating". Main aim of this thesis is to describe and rationalize these indexes. Anyway, at the close, I would like to describe system of counting such an index and I will try to find a way how to...