Commercialization in Microfinance
Komercializace mikrofinančních institucí
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50174Identifiers
Study Information System: 91753
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Kracík, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
14. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mikrofinance, Mikrofinanční instituce, MFI, Komercializace, Mission drift, Chudoba, OLS model, regreseKeywords (English)
Microfinance, Microfinance institution, MFI, Commercialization, Mission drift, Poverty, OLS model, regressionTato práce se zabývá komercializací mikrofinancí. Konkrétně jedním z jejích možných negativních dopadů - tzv. Mission driftem. Mikrofinance by se daly popsat jako finanční nástroj, který umožňuje poskytování bankovních služeb, většinou malých půjček, chudým lidem, žijícím v místech kam tradiční bankovní sektor nedosahuje. Komercializace mikrofinančních institucí znamená, že tyto instituce začnou vyhledávat komerční zdroje financování. K tomu většinou dochází, když se například některá mikrofinanční nezisková organizace přemění na regulovaný komerční subjekt. Mission drift je pak situace, kdy se mikrofinanční instituce komercializují a zároveň při tom ztrácí zájem o nejchudší klienty, protože se snaží plnit jiné cíle jako například zvýšení profitu. Proto říkáme, že se tyto instituce odklání (drift) od své původní mise (mission), kterou je obvykle boj s chudobou. K dnešnímu dni nebylo na toto téma provedeno mnoho výzkumu. Navíc se odborníci, zabývající se mikrofinancemi, a lidé pracující v mikrofinancích, nemohou shodnout ani na tom, zda vůbec tento jev existuje. Hlavním cílem této práce tedy je blíže prozkoumat existenci mission driftu s využitím dat z databáze MIX. K tomuto zkoumání je použita kombinace regresní analýzy a analýzy historického vývoje pozorovaných mikrofinančních institucí.
This thesis is focused on commercialization in microfinance. Particularly on one of its possible negative impacts - the mission drift. Microfinance could be described as a useful financial tool that makes it possible to provide banking services, usually small loans and deposits, to rural poor people who live in places where it is hard to access the traditional banking sector. Commercialization of microfinance institutions means that the MFIs seek for commercial ways of funding. This usually happens when, for instance, some of the microfinance NGOs transforms into regulated commercial entity. Mission drift is then a situation when the microfinance institutions (MFIs) commercialize and abandon some of their poorest clients in order to pursuit some non-social goal such as sustainability or profitability. Therefore the MFIs drift from their original mission which is usually to fight the poverty. So far, there has not been conducted a lot of research on this topic. Furthermore, neither the microfinance experts agree with each other about the existence of mission drift. Therefore the main goal of this thesis is to closer inspect the mission drift on data from the MIX database. To do this we have used the regression analysis, combined with analysis of historical performance of the observed MFIs.