Přehled jevištních interpretací chóru v Sofoklově tragedii Oidipús Tyrannos na českém jevišti
Survey of stage interpretacion of chorus in Sofokles's tragedy Oidipús Tyrannos on czech stage
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50167Identifiers
Study Information System: 109293
CU Caralogue: 990013861170106986
Collections
- Kvalifikační práce [24979]
Author
Advisor
Consultant
Stehlíková, Eva
Referee
Sarkissian, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
13. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
chór, antická tragedie, Sofokles, Oidipús Tyrranos, české divadlo dvacátého stoletíKeywords (English)
chorus, ancient tragedy, Sofokles, Oidipús Tyrranos, Czech theatre of 20th centuryPráce se pokouší na základě detailní analýzy vybraných inscenací Sofoklovy tragedie Oidipús Tyrannos vytvořit panoramatický přehled interpretačních možností antického chóru v kontextu vývoje českého divadla od konce 19. století do počátku 21. století. Chronologický přehled interpretací sleduje vývojové tendence od původní podoby sboru starců, převažující v první polovině 20. století, přes varianty antikizujícího lidu, nastupující od padesátých let minulého století, k metaforické transformaci chóru, kterou přinesly některé režijní koncepce z počátku 21. století.
The dissertation is trying to form a panoramic survey of interpretational possibilities of an ancient chorus in the process of the Czech theatre on the basis of the detailed analysis of chosen productions in Sofokles's tragedy Oidipús Tyrannos from the end of 19th century to the beginning of 21st century. Chronological summary of the interpretations follows evolutional trends from the original version of the choir of the old men that prevailed in the first half of the 20th century over the variants ancient people that began in the fifties of the last century to metaphorical transformation of choirs that was brought by some stage conceptions from the beginning of 21st century.
