Testy a testování dovedností ve znakovém jazyce u neslyšících dětí
Tests and testing of sign language abilities of deaf children
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50154Identifiers
Study Information System: 103579
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Hudáková, Andrea
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Deaf Studies
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
12. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
hodnocení, testování, test, expresivní jazykové dovednosti, receptivní jazykové dovednosti, testování znakového jazyka, validita testu, reliabilita testu, standardizaceKeywords (English)
assessment, testing, test, expressive language skills, receptive language skills, sign language assessment, test validity, test reliability, standardisationTato práce se zabývá hodnocením dovedností ve znakovém jazyce. Obsahuje jak vhled do obecné problematiky metod hodnocení (zejména tvorby testů), tak popisy vybraných konkrétních testů znakových jazyků. Část práce je věnována úpravám vzniklých testů, ke kterým se lingvisté a další odborníci v současnosti často přiklánějí. Představen je i postup konkrétní úpravy jednoho vybraného testu znakového jazyka do českého znakového jazyka, který slouží jako inspirace pro úplnou úpravu do budoucna.
This bachelors thesis deals with the assessment of skills in sign language. It includes a deep insight into the general issue of evaluation methods (especially of creating tests) as well as description of selected tests of sign language. Part of the work is devoted to modifications of existing tests to which process linguists and other experts now often tend. Also is introduced a specific modification procedure of selected sign language test into Czech sign language. This should serve in the future to a complete version of such test.