Vydávání krásné literatury v posledním desetiletí na českém trhu
Publishing of Belles-lettres in the Last Ten Years at the Czech Market
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49992Identifiers
Study Information System: 96910
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Slámová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
14. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vydávání krásné literatury, Krásná literatura, Knižní trh, Nakladatelství, Distribuce, Využívání beletrie v knihovnách, Druhy krásné literatury, Žánry krásné literaturyKeywords (English)
Publishing of belles-lettres, Fiction, Book trade, Publishers, Distribution, Using of belles-lettres in libraries, Genres of belles-lettresBakalářská práce se zabývá českým knižním trhem krásné literatury a jejími proměnami v průběhu let 2001 až 2010. V první části definuje termíny spojené s krásnou literaturou a jejími druhy a žánry. V druhé části se zaměřuje na český knižní trh, jeho historii a současnost. Dále se zabývá jednotlivými nakladatelstvími, distributory, prodejci a okrajově také knihovnami. Dalším bodem je české čtenářství a jeho podpora na území České republiky. Třetí část se týká statistického zhodnocení českých knih a krásné literatury. Poslední kapitola zobrazuje přehled vydávání krásné literatury pomocí žebříčků prodejnosti. Také se zde nachází srovnání s dalšími průzkumy oblíbenosti knih. V závěru je shrnuta situace českého knižního trhu s krásnou literaturou.
The Bachelor thesis deals with the fiction book market in the Czech Republic and its changes during the years 2001-2010. The first chapter defines the terminology linked with belles-lettres including its types and genres. The second chapter focuses on the Czech book market, its past and present, and deals with the different publishers, book distributors, sellers and marginally the libraries, too. The next point is readership in the country and its support. The third chapter concerns a statistical evaluation of Czech books and fiction. The final chapter shows a summary of fiction publishing by means of sales charts and comparison with other book popularity surveys. The situation of the Czech book market with belles-lettres is summarized in the conclusion.