Osobnostně sociální rozvoj skrze dramatickou improvizaci
Personal and social development through dramatic improvisation
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49963Identifiers
Study Information System: 92134
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Raisová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
6. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
osobnostní a sociální rozvoj, dospělí, dramatická improvizace, hra, komfortní zóna, sebedůvěra, koncentrace, tvořivost, prezentace, komunikace, kooperace, cvičeníKeywords (English)
personal and social development, adult, dramatic improvization, play, comfort zone, self-confidence, concentration, creativeness, presentation, comunication, cooperation, practiceAutorka se ve své práci zaměřuje na význam a možnosti dramatické improvizace v osobnostně sociálním rozvoji dospělých. Poukazuje na principy a pravidla této metody, které mohou pomáhat v rozvoji potenciálu každého člověka. Speciálně se pak zaměřuje na témata, mezi které patří překonávání bariér, sebedůvěra, soustředěnost, fantazie, kontrola emocí, herecké dovednosti a umění dialogu. Dále upozorňuje na zásady a postupy v přípravě a realizaci kurzů podle didaktického cyklu C-M-I-A-R-E. Předkládá požadavky kladené na lektory a celkovou organizaci. Na závěr uvádí ukázková cvičení, se kterými se účastníci dramatické improvizace mohou setkat. Vysvětluje jejich účel a postupně je analyzuje.
The author focuses in her work on the importance and possibilities of dramatic improvisation in the social-personal development of adults. She points out principles and rules of this method, which can help in the development of each person's potential. Subsequently, she concentrates especially on themes like barrier outdoing, self-confidence, single-mindedness, fantasy, emotion control, acting skills and the art of dialog. Furthermore, in the preparation and implementation of courses she emphasizes principles and methods in accordance with the didactic cycle C-M-I-A-R-E. Author presents requirements for instructors as well as overall organization of those courses. In conclusion, model exercises, which can be faced by participants of dramatic improvisation, are shown. Author then explains their purposes and analyzes them step by step.