Role knihoven a informačních institucí ve vědecké komunikaci
The role of libraries and information institutions in the scholarly communication
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49720Identifiers
Study Information System: 93427
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Sluková, Petra Zia
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
19. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
(česky): Diplomová práce na základě informací získaných z výzkumu analyzuje vztah mezi vědeckou komunikací a knihovnami a informačními institucemi v České republice. Zvláštní pozornost je věnována především projektům zaměřeným na popularizaci vědy. V úvodu práce je definována vědecká komunikace a její tři základní složky - odborný text, odborný projev a popularizace vědy. Jádro práce tvoří výzkum, jehož výsledky jsou popsány ve druhé části a který zjišťuje, jakým způsobem je ve vybraných českých knihovnách a informačních institucích popularizována věda. Následující část představuje vzorové projekty popularizující vědu, na kterých participují knihovny a informační instituce. Závěr práce je věnován trendům v oblasti vědecké komunikace a možnostem knihoven a informačních institucí v podpoře vědecké komunikace, především v podpoře popularizace vědy [Autorský abstrakt].
(in English): The master thesis analyses the relationship between scholarly communication and libraries and information institutions in the Czech Republic on the basis of information received from research. Primarily it is focused on the promotion of science projects. At the beginning, scholarly communication and its three parts are defined - professional text, professional speech and promotion of science. The main part of the thesis is the research itself. The results of the research are described there and also the way of promotion of science in selected Czech libraries and information institutions. Furthermore, model projects promoting science in which libraries and information institutions participate are introduced. The final part describes the trends in scholarly communication and the possibilities of scholarly communication support available to libraries and information institutions, in particular the promotion of science [Author's abstract].