Efektivní čtení z klasických a elektronických dokumentů
Effective reading of classical and digital documents
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49692Identifiers
Study Information System: 93627
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Němečková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
19. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Oční pohyby, efektivní čtení, čtení z obrazovky, čtečky elektronických knih, softwarové čtečky elektronických knih, online čtečky elektronických knih, dotazníková šetřeníKeywords (English)
Eye movements, efective reading, screen reading, e-book readers, software e-book readers, online e-book readers, surveysCílem diplomové práce je objasnit pojem efektivní čtení a co do tohoto tématu spadá, dále prozkoumat, jak se význam tohoto termínu mění v oblasti čtení elektronických dokumentů. Tato práce dále zkoumá, jaké má čtenář možnosti práce s textem při čtení elektronických dokumentů a jaký k nim má postoj. V první kapitole jsou rozebrány očí pohyby, v druhé pak už samotný termín efektivní čtení a jeho příbuzné pojmy. Třetí kapitola pojednává o efektivním čtení z obrazovky a vlastnostech elektronický textů. Možnosti, jak může čtenář s těmito texty pracovat na klasických čtečkách nebo softwarových čtečkách, jsou rozebrány v kapitole čtyři. Pátá kapitola hodnotí online čtečky elektronických knih. V šesté kapitole je vyhodnocen dotazníkový průzkum na téma čtení elektronických textů.
The objective of this thesis is to clarify the term efective reading and what belongs to this topic, also to explore how the meaning of this term changes in the field of the electronic documents. This work also examines the reader's options of working with text and his view in this matter. Eye movements are analysed in first chapter. The term efective reading and its related concepts are analysed in chapter two. Third chapter is dealing with efective screen reading and characteristics of electronic texts. The possibilities of user work with texts on e- book readers and software e-book readers are examined in fourth chapter. Fifth chapter assesses online e-book readers. Questionnaire survey concerning reading of electronic documents is evaluated in chapter six.