Výpočetní model zvířete určený pro výuku na SŠ
A Computational Model of an Animal Designed for High-School Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49578Identifiers
Study Information System: 82101
Collections
- Kvalifikační práce [11325]
Author
Advisor
Referee
Kadlec, Rudolf
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Theoretical Computer Science
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
30. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
V rámci této práce vznikl výpočetní model, jehož pomocí se dá simulovat učení zvířat. Model staví na variantě q-učení a umožňuje modelovat základní typy učení, včetně klasického a operantního podmiňování. Na rozdíl od jiných podobných modelů je popisovaný model vytvořen pro použití ve výukové počítačové simulaci: je speciálně navržen tak, aby učení probíhalo rychle a student mohl během krátké interakce s modelovaným zvířetem pozorovat dopady učení. Těžiště práce spočívá v popisu modelu, analýze jeho chování a porovnání s jinými modely. To se odehrává v kontextu tří virtuálních zvířat: psa, lemura a papouška.
This work describes a computational model, which can be used to simulate learning in animals. Model is based on a variation of q-learning and can imitate general types of learning, such as classical and operant conditioning. It differs from similar computational models in that it is designed solely for use in educational software. Therefore the simulation of learning is rather fast, for student to be able to see the consequences of his own actions during a short training session. Main topic of this work lies in description of the model, analysis of its behavior and comparison with some other computational models. All of this takes place in the specific context of three virtual animals: a dog, a lemur and a parrot.