Didaktické využití dokumentu ve výuce francouzštiny
Didactic Use of Authentic Text in the Teaching of French
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49422Identifiers
Study Information System: 59939
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Vacula, Richard
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
French Studies - Swedish Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
14. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
autentický dokument, didaktické využití, výuka, cizí jazyk, francouzština, text, učebnice, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, kompetenceKeywords (English)
authentic document, didactic use, teaching, foreign language, French, text, textbook, Common European Framework of Reference for Languages, competenceAutentický dokument tvoří od 70.let 20.století součást cizojazyčné výuky. Cílem této práce je představit východiska didaktického využití autentického dokumentu ve výuce francouzštiny jako je typologie dokumentů, kritéria výběru či přínos dokumentu v rozvíjení komunikativních a obecných kompetencí, analyzovat využití dokumentu ve vybraných učebnicích francouzštiny, ukázat možnosti využití práce s dokumentem na Internetu a představit vlastní návrhy didaktického využití autentických dokumentů.
Authentic documents have been an integral part of foreign language teaching since the 1970s. The aim of this master's thesis is to present the theoretical background of the didactic use of authentic documents in the teaching of French. This is comprised of the classification of documents, criteria for their selection, as well as their benefits toward developping communicative and general competencies. This paper includes an analysis of selected French textbooks and suggestions of authentic documents to be used in the teaching of French as well as documents on the Internet.