České střední školy, jejich studenti a profesoři v letech 1867 až 1918
Czech grammar schools, their students and teachers, 1867-1918
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4941Identifiers
Study Information System: 27389
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Lenderová, Milena
Rýdl, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
4. 12. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
bouřlivým vývojem i rozvojem. Během tohoto období se zněkolikanásobil jejich počet a rozrostla jejich síť. V roce 1848 existovalo v Čechách pouze devět gymnázií, na nichž se alespoň částečně prosazovala ve vyučování čeština a jedna reálka (reálky se ovšem staly středními školami až po zavedení Bonitz-Exnerova nástinu). Těsně před první světovou válkou už bylo českých středních škol přesně sedmdesát. Rozšiřování nabídky středoškolského studia ale samozřejmě nebylo jen záležitostí Čechů, k podobnému rozvoji docházelo v celém Rakousku-Uhersku, i když přece jen o něco rychleji se rozrůstalo školství národní, vždyť úspěchy v boji za české školy byly také politickou záležitostí. V této době se také krystalizuje obsah středoškolského studia do té podoby, která posléze ovlivnila i celou první polovinu dvacátého století. Klasická gymnázia se definitivně odpoutala od středověkého modelu, když do svých zdí začala vpouštět také přírodovědné předměty a moderní jazyky. Hledaly se také nové cesty, jak sblížit reálné, původně především prakticky zaměřené vzdělání a klasické, humanitně orientované vzdělání. Osnovy některých předmětů na reálkách se proto začaly do značné míry připodobňovat gymnaziálním. Jiným řešením téhož problému bylo vytvoření nového typu školy, který alespoň zčásti nabízel svým studentům obojí...
This thesis examines the development, character and routine of an ordinary day of Czech middle schools. The first chapter outlines the changes in middle school education throughout the 'long' 19th Century. The summary of these changes begins at the end of the 18th Century, the time of the educational reforrns introduced by Maria Theresa and Joseph II, and is followed by a brief summary of the changes in the first half of the 19th Century. Detailed research has been done into the history of middle schools, from 1848 (from Bonitz-Exner Outline, a fundamental document which influenced changes in the educational system for many years) until the collapse of the Austro-Hungarian Empire. The main focus is on the period from 1867; this year was the catalyst for the major development of Czech middle schools. Briefly mentioned are the changes and restrictions caused by the First World War; there is also a section dedicated to middle school education for girls. The second chapter concentrates on specific areas of middle school education, such as: who studied, and on what terrns; programmes of study; the curriculum of individua! subjects. The structure of the school year and the daily school time-table is also examined. Detailed study has been made of marking and the context and demands of final exams. Furtherrnore,...