Totalitní kýč a underground. Sémiotický model.
Totalitariankitsch and underground. The semiotic model.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49165Identifiers
Study Information System: 84367
Collections
- Kvalifikační práce [23741]
Author
Advisor
Referee
Špirit, Michael
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
22. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
totalita, kýč, mýtus, znak, sémiotický vesmír, trapnost, hra, totální realismus, trapná poezie, totální poezie, metoda, dekonstrukce, subverze, transcendence, hovnoKeywords (English)
Totality, kitsch, myth, symbol, semiotic space, embarrassment, a game, total realism, gauche poetry, total poetry, a method, de-construction, subversion, transcendent, shitDůsledkem sémiotické totalizace veřejného života v totalitních společnostech jsou radikální změny v systému sociálních, estetických, etických a jazykových norem. Tento systém popisujeme v části Totalitní kýč v kapitolách Totalita, Kýč, Historie, Umění, Jazyk, Estetika a Mýtus. V části Underground interpretujeme totální realismus a trapnou poezii Egona Bondyho a Iva Vodseďálka jako modelovou reakci na podmíky totalitní společnosti. Zavádíme pojem totální poezie. Klademe si otázku, čím je totální poezie, není-li uměním a postupně nacházíme jedenáct odpovědí: 1. souborem apokryfních textů socialistického realismu, 2. hrou na umění, 3. kulturou ve znamení zrodu, 4. metodou fenomenologické redukce, 5. jazykovou hrou, 6. dekonstrukcí mýtu, 7. zaujímáním herní pozice v totalitní společnosti, 8. mýtem, 9. sémiotickou očistou realizovanou skrze sémiotické běsnění, 10. zeznakověním skutečnosti a zeskutečněním znaku, 11. výzvou ke hře. Nakonec se pokoušíme o vymezení totální poezie ve vztahu k avantgardě, modernímu umění a postmoderně. V kapitole Kýč a underground činíme trojí: 1. rekapitulujeme recepci díla Egona Bondyho a Iva Vodseďálka, 2. prozkoumáváme určité filozofické a politické souvislosti a paralely totalitního kýče a totální poezie, 3. uvádíme teoretické poznání totální poezie v souvislost se...
As a consequence of a process of semiotic totalization of public life in totalitarian societies, a system of social, esthetic, ethic and language norms becomes radically altered. This system is partially described in Totalitarian kitsch section, in chapters called Totality, Kitsch, Art, Language, Esthetics and Myth. In a passage called Underground, totalitarian realism and Egon Bondy's and Ivan Vodseďálek's gauche poetry is interpreted as a model reply on totalitarian society conditions. A concept of total poetry is introduced. We ask a question: what actually total poetry is, if not an art? Eleven answers are being sequentially found: 1. it is a complex of apocryphal texts of socialistic realism, 2. it is a game about art, 3. it is culture at the phase of being born, 4. a method of phenomenological reduction, 5. a language game, 6. de-construction of myth, 7. occupation of game position within totalitarian society, 8. a myth, 9. a semiotic clearance process carried out through semiotic rage, 10. symbolization of reality and realization of symbol, 11. call for a game. In the end, we try to define total poetry in relationship to avant-garde, modern art and postmodernism. Three points have been discussed in a chapter called Kitsch and underground: 1. recapitulation of acceptation of Egon Bondy's and...