Madona Mostecká
Madonna of Most
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49037Identifiers
Study Information System: 112113
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Royt, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
19. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Práce na téma Madony z Mostu se snaží na unikátním příkladu české středověké malby, spojující v náročné kompozici řadu zobrazivých postupů, prozkoumat možnosti čtení piktorálních a symbolických významů ze samotného obrazu a jeho morfologické stavby. Rozlišením konkrétních vzájemných vztahů zakomponovaných do struktury obrazu se tu zkoumá místo člověka před specifickým artefaktem středověké kultury. Zaměřením na autopsii se text pokouší nastínit, zda je možné doplnit stávající ucelené poznatky o této malbě a jejím zasazením do malířských vazeb jednotlivých odkazů se dotknout těžko dostupné hranice mezi pojmovým a nepojmovým výrazem.
Text on the topic of The Madonna of Most tries to prove possibilities of reading pictorial and symbolical meanings in the specific opportunity of the unique compositional example of an image modalities and its morphological construction. By the distinction of concrete mutual relations, which are intermediated in the structure of painting, the place of man in the front of the specific artifact of medieval culture. The text focused on autopsy aim to outline, if it is possible to extend current knowledge of this image and by its insertion into painting contexture of individual allusions to reach hardly available borders between verbal and non verbal aspects.