dc.contributor.advisor | Lahoda, Vojtěch | |
dc.creator | Červený, Marek | |
dc.date.accessioned | 2017-05-08T11:33:24Z | |
dc.date.available | 2017-05-08T11:33:24Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/48999 | |
dc.description.abstract | Stavební plastiku období První republiky dnes můžeme považovat za jeden z charakteristických projevů své doby. Ve své ikonografii tlumočila jak soudobým divákům, tak budoucím generacím, základní ideologická témata, která tehdejší představitelé, umělci i většina společnosti považovali pro existenci mladého demokratického státu za zásadní. Jejich sdělení je natolik srozumitelné, že ještě dnes můžeme poměrně snadno jejich vzkaz, shlížející na nás z fasád našich měst, číst. Přesto je dnes pro správné čtení potřeba některé základní náměty znovu zkoumat a interpretovat v rámci dostupných znalostí. V úvodní části se tato diplomová práce zaměřuje na předpoklady základních námětových okruhů (práce, pracující lidé etc.) především v českém umění konce 19. a počátku 20. století. Následně se zabývá širšími souvislostmi evropského umění - Francie, Itáli, Německo, které v některých svých projevech vedly k příklonu k realismu, neoklasicismu či nové věcnosti, podobně jako v českém prostředí k civilismu. Dále stručně zmiňuje základní vzorce, které umožňovaly umělcům podílet se na oficiálních uměleckých zakázkách. V kapitole věnované nástupu civilismu v českém umění se nejprve zaměřuje na problematiku pojmů sociální umění, sociální realismus či sociální civilismus a možnost jejich aplikace v oblasti stavební plastiky... | cs_CZ |
dc.description.abstract | We can consider the sculptural decoration of first Czechoslovak Republic's administrative buildings to be one of the typical manifestations of its time. In its iconography it translated to its contemporaries, as well as to the future generations, the basic ideological motives which the representative, artists and major part of the society considered to be the most important for the existence of the young democratic state. Their message is so clear that even today it can be understood. This thesis discusses in the first chapter the roots of basic iconographical circles (labor, working people) in the Czech art of the end of 19th and beginning of 20th century. Afterwards it focuses on the wider conditions of European art leading to the growing interests in realistic, neo-classical art and new objectivity. Following parts are aimed on arrival of civilism into the Czech interwar art scene and discuss the terms social art, social realism and social civilism and its possible use in the scope of sculptural decoration of administrative buildings. Then continues the overview of the most important iconographical motives which penetrated into the field of the sculptural decoration with special focus on the Czechoslovak pavilion at the International exhibition of decorative arts in Paris 1925. The following... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | stavební plastika | cs_CZ |
dc.subject | administrativní budovy | cs_CZ |
dc.subject | sochařství | cs_CZ |
dc.subject | ikonografie | cs_CZ |
dc.subject | legionáři | cs_CZ |
dc.subject | práce | cs_CZ |
dc.subject | Rudolf Březa | cs_CZ |
dc.subject | sculptural decoration | en_US |
dc.subject | administrative buildings | en_US |
dc.subject | sculpture | en_US |
dc.subject | iconography | en_US |
dc.subject | Czechoslovak legions | en_US |
dc.subject | labor | en_US |
dc.subject | Rudolf Březa | en_US |
dc.title | Stavební plastika administrativních budov první Československé republiky | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2011 | |
dcterms.dateAccepted | 2011-09-19 | |
dc.description.department | Institute of Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 102282 | |
dc.title.translated | Sculptural Decoration of First Czechoslovak Republic's Administrative Buildings | en_US |
dc.contributor.referee | Wittlich, Petr | |
dc.identifier.aleph | 001399377 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Art | en_US |
thesis.degree.discipline | Dějiny umění | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Stavební plastiku období První republiky dnes můžeme považovat za jeden z charakteristických projevů své doby. Ve své ikonografii tlumočila jak soudobým divákům, tak budoucím generacím, základní ideologická témata, která tehdejší představitelé, umělci i většina společnosti považovali pro existenci mladého demokratického státu za zásadní. Jejich sdělení je natolik srozumitelné, že ještě dnes můžeme poměrně snadno jejich vzkaz, shlížející na nás z fasád našich měst, číst. Přesto je dnes pro správné čtení potřeba některé základní náměty znovu zkoumat a interpretovat v rámci dostupných znalostí. V úvodní části se tato diplomová práce zaměřuje na předpoklady základních námětových okruhů (práce, pracující lidé etc.) především v českém umění konce 19. a počátku 20. století. Následně se zabývá širšími souvislostmi evropského umění - Francie, Itáli, Německo, které v některých svých projevech vedly k příklonu k realismu, neoklasicismu či nové věcnosti, podobně jako v českém prostředí k civilismu. Dále stručně zmiňuje základní vzorce, které umožňovaly umělcům podílet se na oficiálních uměleckých zakázkách. V kapitole věnované nástupu civilismu v českém umění se nejprve zaměřuje na problematiku pojmů sociální umění, sociální realismus či sociální civilismus a možnost jejich aplikace v oblasti stavební plastiky... | cs_CZ |
uk.abstract.en | We can consider the sculptural decoration of first Czechoslovak Republic's administrative buildings to be one of the typical manifestations of its time. In its iconography it translated to its contemporaries, as well as to the future generations, the basic ideological motives which the representative, artists and major part of the society considered to be the most important for the existence of the young democratic state. Their message is so clear that even today it can be understood. This thesis discusses in the first chapter the roots of basic iconographical circles (labor, working people) in the Czech art of the end of 19th and beginning of 20th century. Afterwards it focuses on the wider conditions of European art leading to the growing interests in realistic, neo-classical art and new objectivity. Following parts are aimed on arrival of civilism into the Czech interwar art scene and discuss the terms social art, social realism and social civilism and its possible use in the scope of sculptural decoration of administrative buildings. Then continues the overview of the most important iconographical motives which penetrated into the field of the sculptural decoration with special focus on the Czechoslovak pavilion at the International exhibition of decorative arts in Paris 1925. The following... | en_US |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990013993770106986 | |