Učitel společenských věd v současné škole a společnosti
Teacher of humanities in contemporary school and society
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48855Identifiers
Study Information System: 111354
Collections
- Kvalifikační práce [19095]
Author
Advisor
Referee
Stracený, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
specifika povolání učitele, občanská výchova, základy společenských věd, pedagogický přístup, výchova, vzdělání, společenskovědní seminářDiplomová práce je zaměřena na role učitele společenskovědních předmětů v současné škole a společnosti. Úvodní kapitola se zabývá specifiky učitelského povolání a aktuálními problémy, které s ním nedomyslitelně souvisí. Důraz je v práci kladen především na analýzu pedagogického přístupu učitelů k výuce. Důležitou součástí práce jsou rozhovory s učiteli občanské výchovy, základů společenských věd a hospitace konkrétních hodin. Na základě rozhovorů, pozorování a studia odborné literatury jsem nastínila možnosti a výzvy, které se učitelům občanské výchovy a základů společenských věd v podmínkách současné školy nabízejí. Praktickým výstupem práce je návrh modelu výuky společenskovědního semináře pro 4. ročník gymnázia. Klíčová slova specifika povolání učitele, občanská výchova, základy společenských věd, pedagogický přístup, vztah učitel - žák, výchova, vzdělání, společenskovědní seminář
The thesis is focused on the role of teachers of social subjects in contemporary schools and society. The opening chapter deals with the specifics of the teaching profession and current issues that are in relationship with teacher. In this thesis, emphasis is placed on the analysis of teacher's pedagogical approach to teaching. One of the most important part of this work are interviews with teachers of civics and the social sciences and inspection of classes. Using interviews, observation and study of literature, I outlined the opportunities and challenges which are offered to civics and the social sciences teachers. The practical outcome of this thesis is to propose the model of teaching of social-education seminars for the fourth year of gymnasium. Keywords specifics of the teaching profession, civic education, social science, teachingapproach, relations teacher student, education, social science seminar