L'enseignement du FLE sans manuel. Le rôle du phénomène ludique dans l'enseignement du FLE
Teaching French without schoolbook. The role of the game phenomena in French education.
Výuka francouzštiny jako cizího jazyka bez učebnice. Role fenoménu hry ve výuce FLE
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48801Identifiers
Study Information System: 82154
Collections
- Kvalifikační práce [17414]
Author
Advisor
Referee
Machleidtová, Silva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools French - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
French
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dítě, jazyk, fenomén hry, hra, píseň, divadlo, techniky dramatické výchovy, učebniceKeywords (English)
child, language, phenomena of game, game, song, theatre, drama education, schoolbookCílem práce je představit hru jako fenomén, který je inspirací mnoha metodám při výuce francouzštiny, a podtrhnout myšlenku, že tyto metody nabízejí jiné možnosti, jak učit děti nezávisle na učebnici. Cílem není degradovat učebnici, která k tradiční výuce patří, ale zdůraznit neméně důležitou roli hry. Práce definuje oblasti, jež hra spojuje (divadlo, hudbu a různé typy her). Dále se zaměřuje na divadelní a dramatickou výchovu ve výuce francouzštiny, která je postulována jako ideální nástroj k aktivizaci celé osobnosti dítěte a k rozvoji dovednosti umět autonomě reagovat v cizím jazyce. Práce se dále věnuje analýze dvou učebnic a klade si otázku, zdali pracují s herními aktivitami či prvky dramatické výchovy. V závěru je popsán roční projekt realizovaný ve školním roce 2010 - 2011, který je zaměřen na výuku francouzštiny bez učebnice.
The aim of the thesis is to present the phenomena of game that is an inspiration for many methods of teaching French, as well as to point out the idea of all the other options how to teach children independently of a schoolbook. The objective is not to downgrade the schoolbook, which definitely belongs to the traditional teaching, but to emphasise the role of the game that is not less important. The work defines the areas (drama, music and diverse types of games) which are closely related to the game. Furthermore, in teaching French it focuses on dramatic education being postulated as an ideal mean to the whole child's personality activation, and on the development of the ability to react autonomously in a foreign language. The work covers the analysis of two schoolbooks and deals with the question whether game activities or dramatic education elements are included. In conclusion there is a description of the project realised in school year 2010-2011 which is aimed to teaching without schoolbook.