Antické tradice v architektuře zámku Kačina
Greek and Roman traditions in Architecture of Chateau Kačina
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48795Identifiers
Study Information System: 112950
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Bažant, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Classical Archaeology
Department
Institute for Classical Archeology
Date of defense
20. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Antické tradice, osvícenství, klasicismus, palladianismus, architektura, zámek Kačina, Marcus Vitruvius Pollio, sloupové řády, výzdoba, umění, Andrea Palladio, Deset knih o architektuře, Čtyři knihy o architektuře, Academia Vitruviana, Jan Rudolf Chotek;Keywords (English)
Classical traditions, Enlightenment, classicism, Palladianism, architecture, Kačina Chateau, Marcus Vitruvius Pollio, architectonic orders, decoration, Andrea Palladio, Ten Books on Architecture, Seven Books on Architecture, The Rules of Five Orders, FourPředmětem práce je zkoumání historie zámku Kačina z hlediska jejího vztahu k antickému umění a stavitelství. Úvodní kapitoly byly věnovány době, ve které zámek vznikl, byl připomenut i význam osvícenství, i ve vztahu k hraběti Janu Rudolfovi Chotkovi. Otevřenou otázkou bylo, zda existovaly přímé vztahy k antice nebo zda tyto vztahy byly zprostředkovány jinými předlohami. Během práce se ukázalo, že založení Kačiny vycházelo ze starších předloh, které v průběhu staletí prošly dalším vývojem. Podstatný význam v rámci vývoje evropské architektury měl traktát Marca Vitruvia Polliona, na který se odvolávali zvláště renesanční architekti. Pro architekturu Kačiny byly nejvýznamnější podněty Andrey Palladia, který starší vzory přetvářel do vlastního názoru. Jedna z následujících kapitol se soustředila k osobnosti stavebníka, hraběte Jana Rudolfa Chotka, dále na architekty a stavitele zámku. Následující kapitoly se věnují popisu zámku, zámeckému exteriéru, členění vnitřní dispozice a detailům výzdoby. Zmíněn je také dnes jen málo zachovaný park. V poslední kapitole jsou připomenuty paralely, které lze srovnávat s architekturou celku i jejími detaily.
The subject of this paper is the study of history of the Kačina Chateau from the point of view of its inspiration from the art and architecture of the ancient world. The introductory chapters were dedicated to the general atmosphere of the time in which the castle was designed and built, the general ideas of the Enlightenment, and also to its relations to Count Chotek. There is an unresolved problem whether its relations to Classical antiquity monuments existed directly, or if they were mediated by other sources. While working on the theme it turned out that the foundation of Kačina Chateau derived from earlier models that were developed during centuries. The work of Marcus Vitruvius Pollio was of substantial importance for all Classicist architecture and especially the architects of the Renaissance knew it very well and used it frequently. For the architecture of Kačina Chateau the most important stimuli were those of Andreas Palladio who transformed earlier patterns according to his own artistic views. One of the following chapters concentrates on the personality of the owner of the estate, the Count Jan Rudolf Chotek, and then on the architects and builders of the castle. Following chapters are dedicated to the description of the castle, of its exterior, the segmentation of its interior...