Podpora zrakového vnímání u dětí se zrakovým a kombinovaným postižením
Support for visual perception in children with visual and multiple disabilitis
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48522Identifiers
Study Information System: 111211
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
raná péče, kombinové postižení, zrakové postižení, stimulace zraku, funkční vyšetření zrakuKeywords (English)
early intervention, visual stimulation, functional assessments of vision, multiple disability, visual impairmentDiplomová práce se věnuje funkčnímu vyšetření, zrakové stimulaci a nabídce Středisek rané péče, která v oblasti podpory zrakového vnímání poskytují služby dětem v raném a předškolním věku. Cílem práce je analýza rozhovorů s pracovnicemi středisek rané péče o možnostech a nabídkách v oblasti zrakové podpory, jenž střediska zprosředkovávají rodinám a jejich dětem s postižením. První čtyři kapitoly se zabývají teoretickými východisky v oblasti funkčního vyšetření zraku, zrakovou stimulací a charakteristikou skupiny dětí raného a předškolního věku se zrakovým a kombinovaným postižením. V neposlední řadě je prostor věnován také organizacím, které poskytují služby rané péče, jejich struktůře, personálnímu složení a nabídce služeb. Obsahem páté kapitoly je výzkumné kvalitativní šetření. Sběr dat byl realizován formou rozhovorů s instruktorkami zrakové stimulace a s poradkyní rané péče. Analýza těchto rozhovorů se stala základním východiskem pro následné vymezení souboru doporučenihodných podnětů pro dobrou praxi.
This thesis focuses on functional assessments, visual stimulation and on offers of Centres for Early Intervention that provide services in the area of visual perception for children in early and preschool age. The goal of the thesis is to analyze interviews with workers in these centres on options and services in the area of visual aid that these centres provide for families and their children with disabilities. The first four chapters deal with theoretical background in the area of functional assessments of vision, visual stimulation and description of the group of children in early and preschool age with visual and multiple disabilities. Last but not least, these chapters also deal with organizations that provide early intervention services, their structure, composition of personnel and range of offered services. The content of the fifth chapter is a qualitative research investigation. The data were collected through interviews with instructors of visual stimulation and with an early intervention assistant. Analysis of these interviews then became basis for the subsequent definition of commendable suggestions for good practise.