Reflexe dívčího světa v časopise Bravo Girl!
Reflection of a girl'sworld in the magazine Bravo Girl!
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48267Identifiers
Study Information System: 93360
CU Caralogue: 990014283470106986
Collections
- Kvalifikační práce [18445]
Author
Advisor
Referee
Wolák, Radim
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
30. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Časopis, ideologie, jazyk, dospívající dívky, stereotypy, mýtus krásyKeywords (English)
Magazine, ideology, language, teenage girls, stereotypes, beauty mythHlavním cílem diplomové práce "Reflexe dívčího světa v časopise Bravo Girl!" je pomocí kritické analýzy diskurzu identifikovat ideologická poselství v textech tohoto časopisu a analyzovat všechny podoby ideologie "my" versus "oni". Teoretická část práce se soustředí na podstatné koncepty související s textem a jeho analýzou a současně se věnuje i sociologicko- psychologickým aspektům, které provázejí proces genderové socializace. Zvláštní pozornost je věnována rodině, škole, vrstevníkům, novým technologiím a médiím. Autorka je považuje za hlavní ohniska vlivu v životě dospívajících dívek. Analytická část prezentuje dívčí svět z pohledu časopisu a zkoumá jazyk dívek a jazyk časopisu. Tato práce se pokusí odhadnout, jak jsou skrz jazyk transformovány názory, hodnoty a priority dospívajících dívek a jakou roli v tomto jevu hraje daný časopis. V závěru práce se autorka zaměří na reklamní sdělení, na která aplikuje kvalitativní metodu sémiologické analýzy. Klíčová slova Časopis, ideologie, jazyk, dospívající dívky, stereotypy, mýtus krásy
The main aim of the graduation thesis "Reflection of a girl's world in the magazine Bravo Girl!" using Critical Discourse Analysis is to identify ideology hidden in the texts of the mentioned magazine and to analyze all forms of the ideology "us" against "them". The theoretical part focuses on the significant concepts related to a text and its analysis and simultaneously deals with social and psychological aspects of gender socialization process. Special attention is paid to topics such as family, school, friends, new technologies and media. The author finds them to be a dominant source of influence in the life of teenage girls. The analytical part presents a girl's world from the Bravo Girl! point of view and inspects the language used by girls and the magazine. It attempts to estimate to which extent the magazine through language reflects values, attitudes and priorities of teenage girls and what is the role of the magazine in this. The qualitative method of semiology analysis is applied on press advertising. Keywords Magazine, ideology, language, teenage girls, stereotypes, beauty myth