Přisuzované psychologické charakteristiky lidského obličeje v závislosti na socioekonomickém statusu
Assessed psychological characteristics of human face in depedence on socio-economical status
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48229Identifiers
Study Information System: 86391
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Pivoňková, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Theoretical and Evolutionary Biology
Department
Department of Philosophy and History of Science
Date of defense
16. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
percepce obličeje, dominance, atraktivita, důvěryhodnost, sociální status, geometrická morfometrika, formální organizaceKeywords (English)
facial perception, dominance, attractiveness, trustworthiness, social status, geometrical morphometrics, formal organizationLidský obličej je komplexní sémantický orgán, jež mimo jiné odráží i individualitu jedince, což je dáno především jeho tvarovou různorodostí. Tato práce se zaměřuje na zkoumání vztahu mezi vnímanými charakterovými vlastnostmi a sociálním postavením. Dále byla studována variabilita tvaru v závislosti na sociálním statusu. Podkladem pro studii se stal soubor fotografií 55 mužů v manažerské pozici, které byly dále ohodnoceny 47 muži (průměrného věku 22 let ) a 77 ženami (průměrného věku 21,6 let). Data byla dále zpracována s využitím klasických metod statistického testování společně s metodami geometrické morfometriky. V naší studii jsme sledovali vliv tří charakterových vlastností - dominance, atraktivity a důvěryhodnosti - na sociálním postavení. Výzkum ukázal statisticky nesignifikantní vztah mezi vnímanou dominancí, atraktivitou a sociálním statusem. Naopak byl prokázan statisticky významný vztah mezi vnímanou důvěryhodností a sociálním postavením, Nepodařilo se nám detekovat distinktní morfologické struktury u vedoucích oddělení a vedoucích firem. Nicméně parametrické testy prokázaly statisticky významné rozdíly mezi tvaroprostorem důvěryhodného a nedůvěryhodného obličeje. Klíčová slova: percepce obličeje, dominance, atraktivita, důvěryhodnost, sociální status, geometrická morfometrika, formální...
Human face is a complex semantic organ, which among others reflects also human individuality due to the high variance of facial morphologies. This study examines the relationship between psychological characteristics and social status. Moreover, we have analyzed variability in facial form and its relation to a particular social rank. The study was performed on a set of photographs containing 55 pictures of men in a management position. These photographs were evaluated by 47 male (average age - 22 years) and 77 female (average age 21,6 years) respondents. The data were analyzed by means of classical methods of statistical testing as well as geometric morphometrics methods. This study tests whether there is a relation between three psychological characteristics - dominance, attractiveness, trustworthiness - and social status. The effect of perceived dominance and attractiveness on social status were not significant. Nevertheless, we found statistically significant relationship between perceived trustworthiness and social rank. We were not able to detect morphological facial structures, which would distinguish the heads of department from the chief executive directors. However the parametric tests discovered statistically significant differences between the facial morphology of a trustworthy and...