Motivace žáků ve výuce geografie
Pupils' Motivation in Teaching Geography
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47970Identifiers
Study Information System: 81842
Collections
- Kvalifikační práce [18463]
Author
Advisor
Referee
Kučerová, Silvie Rita
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
15. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
motivace, motivace žáků, zeměpis, motivační faktory, autoregulace učitelů, dotazníkKeywords (English)
motivation, pupilsˈ motivation, geography, self-adjustment motivation factors, self - regulation, questionnaireDiplomová práce obsahuje část teoretickou a empirickou. Teoretická část na základě rozboru odborné relevantní literatury odpovídá na to, jak obsahově vymezit pojem motivace. Dále pak, které faktory ve výuce motivují či demotivují žáky základní školy pro studium zeměpisu jako celku a na způsob jakým může být sebereflexe učitele přínosná pro motivaci ve výuce zeměpisu. Výsledky empirické části dotazníkového šetření vypovídají o preferencích a s tím související motivaci žáků ve výuce zeměpisu, které by měly vést k zamyšlení se a vlastní autoregulaci učitelů zeměpisu, aby mohli poskytnout žákům kladnou motivaci pro učení. Součástí práce je také vytvořený dotazník vypovídající o preferenci, faktorů, činností a témat při výuce zeměpisu, využitelný pro běžnou školní praxi, sloužící k diagnostice žáků a autoregulaci učitele zeměpisu.
The thesis is consists of theoretical and empirical part. The theoretical part is analysis with of relevant specialist literature answers how to define the concept of motivation. If it is clearly defined. Than it answers, which self-adjustment motivation factors motivate or demotivate pupils in study of geography as a whole and then which ay self-reflection can be useful for motivation in teaching geography. Results of questionnaire inquiry reveal about preferences and pupils motivation in geography lessons, which should lead to reflection and self-regulation of geography teachers that can give positive motivation to pupils learning. The thesis also created a questionnaire revealing preferences, factors, activities and topics for teaching geography, usable for everyday school practice, used to diagnose of pupils and to self-regulation teachers of geography.