Četnost skrytých zrakových vad u dětí předškolního věku jako handicap jejich zdárného vývoje a hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole
Frequency of hidden vision defects in preschool children as a handicap of their prosperous development and play as means of vision reeducation in kindergartens
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47602Identifiers
Study Information System: 110167
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Zrakový screening, zrakové vady, poruchy binokulárního vidění, tupozrakost, šilhavost, okluzní terapie, pleoptická cvičení, ortoptická cvičení, pedagogická diagnostika zrakové percepce, reedukační hravé činnosti, interaktivní tabule, reedukace zrakuKeywords (English)
Vision screening, vision defects, binocular vision defects, amblyopia, strabismus, occlusal therapy, pleoptic exercises,orthoptic exercises, pedagogical visual perception diagnostics, reeducation playful activities, interactive boards, vision reeducationPráce prezentuje úspěšný projekt zrakového screeningu předškolních dětí, realizovaný převážně na půdě pardubických mateřských škol. Kvantitativní neexperimentální výzkum četnosti zrakových vad u předškolních dětí v Pardubicích byl realizován deduktivní metodou a přinesl překvapivé a zároveň alarmující výsledky. Dokládá, že 7,8% předškolních dětí mělo skryté zrakové vady, neboť do doby zrakového screeningu nebyly tyto vady odhaleny praktickými pediatry při pravidelných preventivních prohlídkách a zůstávaly též bez povšimnutí rodičů. Minimálně 10% četnost zrakových vad u předškolních dětí pak poukazuje na nutnost zavedení reedukace zraku do běžných tříd pardubických mateřských škol. Pro speciálně pedagogickou podporu práce přináší ucelenou metodiku reedukace zraku. Zásobník 50 her a hravých činností s podrobně rozpracovanou metodikou pomůže učitelkám v běžných třídách mateřských škol při práci se zrakově znevýhodněnými dětmi.
The thesis presents a successful project of vision screening in preschool children carried out mostly in kindergartens in Pardubice. The quantitative, non- experimental research of vision defects frequency in preschool children in Pardubice was realized by means of deduktive method and brought surprising, as well as alarming results.It proves, that 7.8% of preschool children had hidden vision defects, as until the time of vision screening these defects had not been discovered by pediatric practitioners at regular preventive examinations and also remained unnoticed by parents. The minimum of 10% rate of vision defects in preschool children then indicates the necessity to introduce vision reeducation in common kindergarten classes in Pardubice. As special pedagogical support, the thesis provides comprehensive methodology of vision reeducation. The method tank of 50 games and playful activities with thoroughly worked up methodology will help the teachers in common kindergarten classes to work with visually handicapped children.