Show simple item record

Frequency of hidden vision defects in preschool children as a handicap of their prosperous development and play as means of vision reeducation in kindergartens
dc.creatorFidlerová, Dagmar
dc.date.accessioned2020-11-26T19:09:21Z
dc.date.available2020-11-26T19:09:21Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/47602
dc.description.abstractThe thesis presents a successful project of vision screening in preschool children carried out mostly in kindergartens in Pardubice. The quantitative, non- experimental research of vision defects frequency in preschool children in Pardubice was realized by means of deduktive method and brought surprising, as well as alarming results.It proves, that 7.8% of preschool children had hidden vision defects, as until the time of vision screening these defects had not been discovered by pediatric practitioners at regular preventive examinations and also remained unnoticed by parents. The minimum of 10% rate of vision defects in preschool children then indicates the necessity to introduce vision reeducation in common kindergarten classes in Pardubice. As special pedagogical support, the thesis provides comprehensive methodology of vision reeducation. The method tank of 50 games and playful activities with thoroughly worked up methodology will help the teachers in common kindergarten classes to work with visually handicapped children.en_US
dc.description.abstractPráce prezentuje úspěšný projekt zrakového screeningu předškolních dětí, realizovaný převážně na půdě pardubických mateřských škol. Kvantitativní neexperimentální výzkum četnosti zrakových vad u předškolních dětí v Pardubicích byl realizován deduktivní metodou a přinesl překvapivé a zároveň alarmující výsledky. Dokládá, že 7,8% předškolních dětí mělo skryté zrakové vady, neboť do doby zrakového screeningu nebyly tyto vady odhaleny praktickými pediatry při pravidelných preventivních prohlídkách a zůstávaly též bez povšimnutí rodičů. Minimálně 10% četnost zrakových vad u předškolních dětí pak poukazuje na nutnost zavedení reedukace zraku do běžných tříd pardubických mateřských škol. Pro speciálně pedagogickou podporu práce přináší ucelenou metodiku reedukace zraku. Zásobník 50 her a hravých činností s podrobně rozpracovanou metodikou pomůže učitelkám v běžných třídách mateřských škol při práci se zrakově znevýhodněnými dětmi.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectVision screeningen_US
dc.subjectvision defectsen_US
dc.subjectbinocular vision defectsen_US
dc.subjectamblyopiaen_US
dc.subjectstrabismusen_US
dc.subjectocclusal therapyen_US
dc.subjectpleoptic exercises,orthoptic exercisesen_US
dc.subjectpedagogical visual perception diagnosticsen_US
dc.subjectreeducation playful activitiesen_US
dc.subjectinteractive boardsen_US
dc.subjectvision reeducationen_US
dc.subjectZrakový screeningcs_CZ
dc.subjectzrakové vadycs_CZ
dc.subjectporuchy binokulárního viděnícs_CZ
dc.subjecttupozrakostcs_CZ
dc.subjectšilhavostcs_CZ
dc.subjectokluzní terapiecs_CZ
dc.subjectpleoptická cvičenícs_CZ
dc.subjectortoptická cvičenícs_CZ
dc.subjectpedagogická diagnostika zrakové percepcecs_CZ
dc.subjectreedukační hravé činnostics_CZ
dc.subjectinteraktivní tabulecs_CZ
dc.subjectreedukace zrakucs_CZ
dc.titleČetnost skrytých zrakových vad u dětí předškolního věku jako handicap jejich zdárného vývoje a hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské školecs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-06
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId110167
dc.title.translatedFrequency of hidden vision defects in preschool children as a handicap of their prosperous development and play as means of vision reeducation in kindergartensen_US
dc.contributor.refereeŠumníková, Pavlína
dc.identifier.aleph001423874
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPráce prezentuje úspěšný projekt zrakového screeningu předškolních dětí, realizovaný převážně na půdě pardubických mateřských škol. Kvantitativní neexperimentální výzkum četnosti zrakových vad u předškolních dětí v Pardubicích byl realizován deduktivní metodou a přinesl překvapivé a zároveň alarmující výsledky. Dokládá, že 7,8% předškolních dětí mělo skryté zrakové vady, neboť do doby zrakového screeningu nebyly tyto vady odhaleny praktickými pediatry při pravidelných preventivních prohlídkách a zůstávaly též bez povšimnutí rodičů. Minimálně 10% četnost zrakových vad u předškolních dětí pak poukazuje na nutnost zavedení reedukace zraku do běžných tříd pardubických mateřských škol. Pro speciálně pedagogickou podporu práce přináší ucelenou metodiku reedukace zraku. Zásobník 50 her a hravých činností s podrobně rozpracovanou metodikou pomůže učitelkám v běžných třídách mateřských škol při práci se zrakově znevýhodněnými dětmi.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis presents a successful project of vision screening in preschool children carried out mostly in kindergartens in Pardubice. The quantitative, non- experimental research of vision defects frequency in preschool children in Pardubice was realized by means of deduktive method and brought surprising, as well as alarming results.It proves, that 7.8% of preschool children had hidden vision defects, as until the time of vision screening these defects had not been discovered by pediatric practitioners at regular preventive examinations and also remained unnoticed by parents. The minimum of 10% rate of vision defects in preschool children then indicates the necessity to introduce vision reeducation in common kindergarten classes in Pardubice. As special pedagogical support, the thesis provides comprehensive methodology of vision reeducation. The method tank of 50 games and playful activities with thoroughly worked up methodology will help the teachers in common kindergarten classes to work with visually handicapped children.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990014238740106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV