Interkulturní komunikační kompetence. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence studentů učitelství anglického jazyka
Intercultural Communicative Competence ICC Development in Student Teachers of English Language
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47537Identifikátory
SIS: 102009
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanušová, Světlana
Gillernová, Ilona
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Didaktika konkrétního jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
25. 1. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Mgr. Klára Kostková Interkulturní komunikační kompetence Rozvoj interkulturní komunikační kompetence studentů učitelství anglického jazyka Abstrakt: Cílem předložené dizertační práce je hodnocení rozvoje interkulturní komunikační kompetence u studentů učitelství anglického jazyka v rámci studijního předmětu Intercultural Communicative Competence vyučovaném na Katedře anglistiky a amerikanistiky Univerzity Pardubice. V úvodu vymezujeme terminologii, kterou v průběhu práce konsistentně využíváme. Následně představujeme potřebná teoretická východiska, a to zejména východiska filosofická a lingvisticko-didaktická, která naznačují pozice, z nichž přistupujeme k diskutovanému fenoménu, tj. fenoménu interkulturality, který v současném globalizovaném světě klade nové nároky nejen na pedagogickou praxi, ale i výzkum. V další části práce je pozornost zaostřena na interkulturní výchovu a vzdělávání s klíčovým cílem rozvoje interkulturní komunikační kompetence. Tematizovány jsou současné trendy interkulturní výchovy a vzdělávání s akcentem na specifika výuky anglického jazyka. Stěžejní část teoretické části práce se zaměřuje na konceptualizaci konstruktu interkulturní komunikační kompetence a její následnou didaktizaci, tj. rozvoj a hodnocení. Empirické šetření zahrnuje dvě fáze: první (vedlejší) fáze je zaměřena na...
The aim of this dissertation is to assess the development of intercultural communicative competence in student teachers of English language within a study subject Intercultural Communicative Competence taught at the Department of English and American Studies at the University of Pardubice. Firstly, the terminology to be used throughout the text is defined. Consequently, relevant theoretical foundations are introduced, especially philosophical foundations as well as foundations in linguistics and foreign language didactics. These indicate the position from which we approach the discussed phenomenon, i.e. interculturality that in the current globalized world poses new demands not only on pedagogical practice, but on research too. In the subsequent part of the dissertation focus lies on intercultural education, the key aim of which is defined as development of intercultural communicative competence. Current trends in intercultural education are discussed with accent on the specifics of English language teaching and learning. The core of the theoretical part of this work aims to conceptualize the construct of intercultural communicative competence and to elaborate on its consequent didactic aspects, i.e. its development and assessment. The empirical study includes two phases: first phase aims to capture the...