dc.creator | Voňková, Hana | |
dc.date.accessioned | 2021-05-24T11:35:10Z | |
dc.date.available | 2021-05-24T11:35:10Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/47488 | |
dc.description.abstract | Název práce: Edukometrie - Item Reponse Theory Autor: Hana Křížovská Katedra: Katedra pravděpodobnosti a matematické statistiky Vedoucí diplomové práce: Prof. Ing. František Fabian, CSc. Email vedoucího: nemá Abstrakt Pokud chceme zjistit, jak schopní jsou nějací žáci či jiné osoby, můžeme jim zadat didaktický test, který bude sestaven z otázek testujících danou schop- nost. Cílem pak je, na základě odpovědí žáků či jiných osob, odhadnout jejich schopnost (parametr schopnosti) a vlastnosti otázek (parametry otázek) v testu. Dále předpovídáme, jak by žák, kterému jsme zadali jen několik otázek v testu (mějme pro něj zjištěny parametry otázek), odpovídal na zbylé otázky v testu. Touto problematikou se zabývá teorie odpovědí na položky (zkratka TOP, anglický ekvivalent je "Item Response Theory"). V úvodu diplomové práce jsou popsány důvody, proč je k vyhodnocování didaktických testů lepší využívat modely u nás málo používané teorie odpovědí na položky než kla- sickou teorii testů. Podrobně je popsán Raschův model pro dichtomickou veličinu, což je jeden z hlavních modelů TOP. Nejprve je ukázáno jeho odvození a následně jsou uvedeny jeho základní vlastnosti. Na Raschových modelech pro dichotomickou veličinu... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Title: Measurement of Education - Item Response Theory Author: Hana Křížovská Department: Department of Probability and Mathematical Statistics Supervisor: Prof. Ing. František Fabian, CSc. Supervisors' e-mail address: he has not Abstract If we want to study abilities of certain pupils or other people in a given area, we can give them a didactial test, which would consist of items testing the abilities in question. The goal is then to determine the qualities of the people (ability parameter) and the relative difficulty of the questions (parameters of the questions) on the basis of the answers. Further we estimate how would a pupil, who have passed just one part of the test (assuming we have the item parameters of the whole test), would perform in the rest of the test. This is the research area of the Item Reponse Theory (IRT). In the introductory section the reasons are given for why we should use the IRT rather than the classical test theory for evaluating didactical test results, althought it's not regulary done in our country. The dichotomous Rasch model, which is one of the main IRT models, is described in detail. First the model is derived and then its main features presented. For the case of Rasch models we also demonstrate the most used methods of estimation of the ability and difficulty parameters.... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Dichotomous Rasch model | en_US |
dc.subject | item characteristic curve | en_US |
dc.subject | difficulty parameter | en_US |
dc.subject | ability parameter | en_US |
dc.subject | Raschův model pro dichotomickou veličinu | cs_CZ |
dc.subject | charakteristická křivka položky | cs_CZ |
dc.subject | parametr obtížnosti položky | cs_CZ |
dc.subject | parametr schopnosti testovaného | cs_CZ |
dc.title | Edukometrie - Item response theory | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2012 | |
dcterms.dateAccepted | 2012-09-18 | |
dc.description.department | Katedra pravděpodobnosti a matematické statistiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Probability and Mathematical Statistics | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 120587 | |
dc.title.translated | Edukometrie - Item response theory | en_US |
dc.identifier.aleph | 001503893 | |
thesis.degree.name | RNDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pravděpodobnost, matematická statistika a ekonometrie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Probability, mathematical statistics and econometrics | en_US |
thesis.degree.program | Mathematics | en_US |
thesis.degree.program | Matematika | cs_CZ |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra pravděpodobnosti a matematické statistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Probability and Mathematical Statistics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pravděpodobnost, matematická statistika a ekonometrie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Probability, mathematical statistics and econometrics | en_US |
uk.degree-program.cs | Matematika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Mathematics | en_US |
thesis.grade.cs | Uznáno | cs_CZ |
thesis.grade.en | Recognized | en_US |
uk.abstract.cs | Název práce: Edukometrie - Item Reponse Theory Autor: Hana Křížovská Katedra: Katedra pravděpodobnosti a matematické statistiky Vedoucí diplomové práce: Prof. Ing. František Fabian, CSc. Email vedoucího: nemá Abstrakt Pokud chceme zjistit, jak schopní jsou nějací žáci či jiné osoby, můžeme jim zadat didaktický test, který bude sestaven z otázek testujících danou schop- nost. Cílem pak je, na základě odpovědí žáků či jiných osob, odhadnout jejich schopnost (parametr schopnosti) a vlastnosti otázek (parametry otázek) v testu. Dále předpovídáme, jak by žák, kterému jsme zadali jen několik otázek v testu (mějme pro něj zjištěny parametry otázek), odpovídal na zbylé otázky v testu. Touto problematikou se zabývá teorie odpovědí na položky (zkratka TOP, anglický ekvivalent je "Item Response Theory"). V úvodu diplomové práce jsou popsány důvody, proč je k vyhodnocování didaktických testů lepší využívat modely u nás málo používané teorie odpovědí na položky než kla- sickou teorii testů. Podrobně je popsán Raschův model pro dichtomickou veličinu, což je jeden z hlavních modelů TOP. Nejprve je ukázáno jeho odvození a následně jsou uvedeny jeho základní vlastnosti. Na Raschových modelech pro dichotomickou veličinu... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Title: Measurement of Education - Item Response Theory Author: Hana Křížovská Department: Department of Probability and Mathematical Statistics Supervisor: Prof. Ing. František Fabian, CSc. Supervisors' e-mail address: he has not Abstract If we want to study abilities of certain pupils or other people in a given area, we can give them a didactial test, which would consist of items testing the abilities in question. The goal is then to determine the qualities of the people (ability parameter) and the relative difficulty of the questions (parameters of the questions) on the basis of the answers. Further we estimate how would a pupil, who have passed just one part of the test (assuming we have the item parameters of the whole test), would perform in the rest of the test. This is the research area of the Item Reponse Theory (IRT). In the introductory section the reasons are given for why we should use the IRT rather than the classical test theory for evaluating didactical test results, althought it's not regulary done in our country. The dichotomous Rasch model, which is one of the main IRT models, is described in detail. First the model is derived and then its main features presented. For the case of Rasch models we also demonstrate the most used methods of estimation of the ability and difficulty parameters.... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra pravděpodobnosti a matematické statistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | U | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | U | |
dc.identifier.lisID | 990015038930106986 | |