Analytická chemie na gymnáziu
Analytical chemistry in secondary grammar school
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47444Identifiers
Study Information System: 119635
Collections
- Kvalifikační práce [18769]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Training Teachers of Chemistry at Higher Secondary Schools
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
6. 2. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Analytická chemie na gymnáziu Mgr. Danuše Součková Pro svou práci jsem si vytyčila následující cíle: Charakterizovat důležitost chemického experimentu ve výuce chemie vzhledem k tomu, že i vzdělávací oblast Člověk a příroda v RVP pro gymnázia, která zahrnuje i obor chemie, je charakterizována v termínech osvojování metody vědeckého výzkumu a vědeckého myšlení při hledání zákonitostí procesů. Charakterizovat důležitost zařazování analytické chemie do výuky chemie, protože analytická chemie se zabývá teorií a praktickým využíváním chemických, fyzikálních a fyzikálně chemických metod zjišťování složení látek. Vymezit místo a pojetí a význam analytické chemie ve vzdělávacím obsahu učiva chemie. Ukázat možnost fungování mezipředmětových vztahů a vazeb mezi analytickou chemií, biologií a dalšími obory jako je zemědělství, zdravotnictví aj. a zařadit průřezová témata do výuky analytické chemie vzhledem k tomu, že Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, tak i pro čtyřletá a víceletá gymnázia, obsahuje kromě vzdělávacích oblastí členěných do vzdělávacích oborů také průřezová témata, jejichž cíle a obsah musí ŠVP naplňovat. Vyhodnotit úlohu a význam testování a dalších možných forem pro hodnocení žáků po absolvování dvouletých praktických laboratorních cvičení formou testu a anketních...
Analytical chemistry in secondary grammar school Mgr. Danuše Součková Aims of the thesis Emphasize the importance of chemical experiment in chemical education as the way of implementation scientific methods into proces of teaching. Emphasize the importance of implementation analytical chemistry into chemical education, because its special methods are helpful in other parts of chemistry. Show possibility of intersubject relations between analytical chemistry, biology and other sectors and spheres. Implement special cross-sectional topics into chemistry. Evaluate the role and importance of tests and other possibilities of pupils'evaluation after two-year laboratories. Discus results and skils for next pupils studies. Divide analytical experiments to groups, interesting for pupils. Work up the experimental exercises for teachers to use them during teaching, add important special and methodical comment. All experimental exercises are prepares for pupils as the answer-sheet during lessons. Formulate examples for model programmes, which can be used for different types of laboratory lessons. At the end of my thesis I'd like to summarize the most important ideas from particular chapters. I have emphasized importace of chemical experiment and its use in analytical chemistry education. I have pointed a...