Didaktika statistiky
Didactics of statistics
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47293Identifikátory
SIS: 43567
Kolekce
- Kvalifikační práce [11320]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Půlpán, Zdeněk
Fabian, František
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Obecné otázky matematiky a informatiky
Katedra / ústav / klinika
Katedra pravděpodobnosti a matematické statistiky
Datum obhajoby
10. 2. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
statistická gramotnost, didaktika pravděpodobnosti, Piagetův model kognitivního vývoje, motivace žákůKlíčová slova (anglicky)
statistical literacy, didactics of probability, Piaget's model of cognitive development, motivation of studentsPředkládaná práce Didaktika statistiky se věnuje problémům v porozumění pravdě-podobnostním a statistickým pojmům. Provedla jsem výzkum, ve kterém jsem zkoumala znalosti základních statistických pojmů jako je průměr, náhoda, pravděpodobnost, proměnlivost a vzorek u studentů vysoké školy. Ve druhé části testu jsem zjišťovala, jak studenti ovládají práci se statistickým souborem, odečítání hodnoty z grafu, určování a interpretaci pojmu aritmetický průměr. Získaný materiál jsem zpracovávala v souladu s modelem francouzského psychologa Jeana Piageta, podle kterého je možné ve vývoji určité teorie rozlišit tři stádia, která pojmenoval INTRA, INTER a TRANS. Z dotazníkového šetření vyplynulo, že představy studentů o základních statistických pojmech se často značně liší od představ učitelů. Dochází k interferenci mezi odbornými pojmy a pojmy z běžného jazyka. Je důležité, aby si to učitel při výuce uvědomoval a vhodnými úlohami osvětloval tyto rozdíly.
The thesis Didactics of statistics is devoted to the problem of understanding of the basic concepts of probability theory and statistics. I have conducted a research in which I studied the understanding of the basic statistical concepts such as average, randomness, chance, variability, and sample by college students. I also studied whether the students are able to work with statistical data, whether they can read values from a chart, identify, and interpret their arithmetic mean. I interpreted the data obtained from the research using the model of the French psychologist Jean Piaget, according to which it is possible to distinguish three stages in the development of a theory, which Piaget named INTRA, INTER and TRANS. My research indicates that students' ideas about the basic statistical concepts are often very different from the ideas of the teacher. There is also interference between the scientific concepts and the similarly sounding terms of the everyday language. It is important that the teacher is aware of these differences and explains them using appropriate examples.