Význam podílu studentů na projektování obsahu výuky
Influence of Student Needs on Designing Course Content
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47036Identifikátory
SIS: 93241
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Píšová, Michaela
Chvál, Martin
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
14. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Resumé Tato práce si klade za cíl přispět alespoň v malém měřítku ke zefektivnění výuky cizího jazyka na základě využití praktických zkušeností, které autorka získala v průběhu svého působení jako lektorka angličtiny. Aby tento cíl mohl být dostatečně naplněn, musí být lektor ochoten a schopen využít moderních přístupů k výuce, jinými slovy musí přijmout learner-centred approach. Práce se dělí na dvě hlavní části, kde první je věnována charakteristice teoretických základů, z nichž learner-centred approach (těžištěm výuky je potřeba studenta) vychází. Cílem této části práce je postihnout podstatu jazykové výuky založené na maximální reflexi profesních potřeb technicky orientovaných studentů. Ve druhé části se autorka pokusila potvrdit několik hypotéz, které by pomohly obhájit tezi, že důsledná reflexe potřeb se pozitivně odrazí na výsledcích některých aspektů jazykové výuky. Na prvním místě je kapitola o teorii cílů výuky ve smyslu vztahu cíl - obsah - metoda. Ve druhé kapitole se autorka pokouší stručně postihnout podstatu aplikované lingvistiky, která je zde vnímána jako všeobecný teoretický rámec, v němž se uvedená problematika pohybuje. Důležitou součástí aplikované lingvistiky je jazyk vyučovaný pro specifické účely. Tomuto fenomenu je věnována třetí kapitola, která uvádí charakteristické rysy LSP / ESP...
The objective of this dissertation is to contribute to foreign language teaching methodology based on the practical skills acquired by the author in the course of her classroom-centered lecturing environment in English at the Faculty of Transport, Pardubice University. To be able to sufficiently complete the above objective, a lecturer must implement up-to-date teaching methods; in other words, s/he has to pursue the learner-centered approach to teaching. The paper is divided into two main parts. The first deals with the characteristic features of the learner-centered language acquisition methodology approach (in which the core of the teaching is a student's need). This part focuses on the fundamentals of language teaching focused on the professional needs of technically orientated students. In the second part the author seeks to verify several hypotheses in the process of defending the thesis that a language teacher's reflection on a learner's language learning 'needs analysis' impacts significantly on certain aspects of language teaching. The first chapter examines the theory of teaching objectives in terms of the relation objective - contents - method. In the second chapter, the author succinctly portrays the essence of applied linguistics as a theoretical framework for the presented topic. An...