The American Identity in the Works of David Mamet and Sam Shepard
Americká identita v dílech Davida Mameta a Sama Sheparda
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46992Identifiers
Study Information System: 96924
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Ulmanová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies - Norwegian Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
8. 2. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
identita, rituál, moderní mýtus, Shepard, Mamet, Off-Off-BroadwayKeywords (English)
identity, ritual, myth, Shepard, Mamet, Off-Off-BroadwayVe své práci jsem se zaměřil na otázku vztahu člověka v Americe v desetiletích po druhé světové válce nejen k vlastní identitě, k mýtům Divokého západu, ale i ke konzumní společnosti. Tyto aspekty jsem porovnal v dílech dvou amerických dramatiků Sama Sheparda a Davida Mameta, kteří se podobnými otázkami v 60. a 70. letech 20. století zabývali ve své tvorbě. V teoretické části jsem se zabýval rozvojem amerického divadla mimo Broadway. Psal jsem o třech významných divadelních souborech tohoto období, jakož i o rozdílech v jejich přístupu. Komparaci děl autorů jsem založil na teorii performance, jejímž hlavním představitelem je Richard Schechner a na teorii J. L. Austina, tzv. "performatives," to jest slov, která vyjadřují konání. V této kapitole jsem se též zabýval otázkami rituálů a mýtů v postmoderní společnosti, kde jsem vycházel především z díla Victora Turnera a Marie Maclean. Dvě hlavní kapitoly mé práce se věnují porovnání dvou her od každého z autorů právě s ohledem na to, jak Shepard a Mamet staví otázku rituálů a mýtů. Ty jsou v moderní době stále více považovány za nepostačující, zevšednělé až přímo zavádějící. Postavy v jejich hrách se tak z různých důvodů nedokáží vyrovnat se společností, jsou na jejím okraji a nemohou najít cestu zpět. Na základě porovnání děl jsem dospěl k závěru, že i...
In my thesis I focused on the matter of the relationship of Americans during the decades after World War II to their own identity, as well as to the myths of the West or consumer society. I wanted to compare these aspects on plays by Sam Shepard and David Mamet, two playwrights concerned with similar issues in 1960s and 1970s. In the theoretical part of the thesis I concentrated on the development of the American theater off Broadway. I described three significant theater groups of the era and the differences in their approach. I based the comparison of the plays on Richard Schechner's performance theory and J. L. Austin's theory of the so-called "performatives." Later I discussed the matters of rituals and myths in the postmodern society where I based my theory especially on Victor Turner's and Marie Maclean's work. The two main chapters are dealing with comparing two plays by each author with regard to the way Shepard and Mamet work with rituals and modern myths. Those are considered commonplace, insufficient, almost misleading in a modern society, and the plays' characters thus cannot cope with the society. They end up being on its outer edge and do not seem to be able to find the way back. As a result of the comparison of the plays based on the theoretical part I concluded that even though from the...