Rumunská divadelní tvorba po roce 1989
Romanian dramatic production after 1989
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/46859/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46859Identifiers
Study Information System: 62177
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Dan Mircea, Duta
Referee
Vajdová, Libuša
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Ethnology - Romanian Studies
Department
Department of South Slavonic and Balkan Studies
Date of defense
9. 2. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tématem této diplomové práce je rumunská dramatická tvorba, která vznikla po roce 1989. Pro nastínění současné situace jsem si vybrala patnáct stále ještě tvořících dramatiků: Liu Bugnar, Ştefana Caramana, Gianinu Cărbunariu, Nicoletu Esinencu, Bogdana Georgesca, Mihaie Ignata, Veru Ion, Mariu Manolescu, Mihaelu Michailov, Alinu Nelegu, Ştefana Pecu, Ioana Petera, Gabriela Pintileie, Savianu Stănescu a Carmen Vioreanu. Jmenovaní autoři patří k rumunské "nové vlně", která se částečně inspirovala rumunskou meziválečnou avantgardou a tvorbou britských a skandinávských dramatiků první poloviny devadesátých let, česky označovanou jako cool drama a výstižněji polsky nový brutalismus. První, kteří se insirovali tímto směrem, byli Nelega, Stănescu a Caraman, generace porevolučních dramatiků, ale opravdový brutalismus předvedli až mladší tvůrci, nazývaní "Generace 2000", a to především Peca Ştefan. Jemu, M. Ignatovi, A. Neleze, G. Cărbunariu a L. Bugnar jsem věnovala ve své práci největší prostor, u každého z nich jsem si vybrala tři hry. Pětici jmenovaných autorů spojuje "divadlo sociálních témat", tedy dramata inspirovaná každodenní rumunskou realitou s jejímy stereotypy a předsudky, a smysl pro humor, který ve svých dílech uplatňují při konstatovaní nebo kritice společenského řádu, ale odlišují se stylem psaní. K...
The topic of this thesis is Romanian dramatic writing which appeared after 1989. For outlining the contemporary situation I have selected fifteen active dramatists: Lia Bugnar, Ştefan Caraman, Gianina Cărbunariu, Nicoleta Esinencu, Bogdan Georgescu, Mihai Ignat, Vera Ion, Maria Manolescu, Mihaela Michailov, Alina Nelega, Ştefan Peca, Ioan Peter, Gabriel Pintilei, Saviana Stănescu and Carmen Vioreanu. The mentioned authors belong to the Romanian "new wave" which partly found its inspiration in Romanian interwar avant-garde and in the works of British and Scandinavian dramatists of the first half of the nineties, known in Czech as cool drama and more significantly, new brutalism. The first authors who inspired from this current were Nelega, Stănescu and Caraman, the generation of post revolutionary dramatists, but the true brutalism was brought by the younger playwrights called "Generation 2000", especially by Peca Ştefan. To him, M. Ignat, A. Nelega, G. Carbunariu and L. Bugnar I dedicated in my thesis the largest space, I chose three plays of each author. The five mentioned authors are linked by the "theatre of social themes", which means dramas inspired from everyday Romanian reality with its stereotypes, prejudices and sense of humour which they use in their plays when observing or criticising the social...