Zobrazování záporných postav v televizních pořadech pro děti
The representation of antiheroes in TV programmes for Children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46831Identifiers
Study Information System: 94087
CU Caralogue: 990014283980106986
Collections
- Kvalifikační práce [18693]
Author
Advisor
Referee
Wolák, Radim
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
30. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
televize, televizní seriály, dětské pořady, záporné postavy, kvalitativní analýza, socializace, sociální kontrolaKeywords (English)
television, TV serials, programmes for children, antiheroes, qualitative analysis, socialisation, social controlPředložená práce vychází z úvahy o tom, že jedním z významných nástrojů socializace jsou i masová média. Ta jsou již od útlého věku zdrojem informací o světě, představují modely společensky přijatelného chování a zobrazují ve společnosti platné hodnoty a normy. V návaznosti na dvojznačný charakter socializace, který na jednu stranu umožňuje jedinci začlenit se plnohodnotně do společnosti, na stranu druhou však reprodukuje i stávající nerovnosti, se autorka ptá po tom, jakým způsobem jsou v televizních seriálech pro děti zobrazovány záporné postavy, tedy ty, které běžné normy porušují. V teoretické části práce autorka vychází především ze sociologických úvah o povaze moderní společnosti, charakteru socializace a společenských norem. V kapitolách týkajících se socializačního potenciálu médií čerpá v prvé řadě z teorie vzorů vycházející z obecnější teorie sociálního učení. V empirické části se autorka prostřednictvím kvalitativní obsahové analýzy pokouší popsat, jakým způsobem jsou zobrazovány záporné postavy v televizních seriálech pro děti, a mimo jiné v ní dokazuje, že svět dětských seriálů má přísně dichotomický a vylučující charakter. Jedním z výstupů práce je i typologie záporných postav objevujících se v dětských televizních seriálech.
The thesis propounded below is based upon a presumption that one of the significant means of socialization is mass media. It represents a source of information since an early age of a child, constitute the models of a socially acceptable behaviour and depict the values and norms that are applicable to the society. In continuation to the ambiguous character of socialization, on one hand allowing an individual to integrate fully into the society, on the other hand, however, producing the present inequalities, the author enquires into the way how villains are portrayed in television cartoons, that is, those who violate these commonly accepted norms. In the theoretical part of the thesis the author builds predominantly on the sociological reflections of the character of the modern society, the character of socialization and social norms. In the chapters dealing with the socialization potential of media she employs primarily the modelling theory that stems from the more universal social learning theory. In the empirical part the author, using qualitative research, tries to describe how villains are portrayed in television cartoons and besides other statements, she proves that their world has a strictly dichotomic and exclude character. One of the outcomes of the thesis is a typology of villains who can...