Vztah počítačové hry a její audiovizuální předlohy
The relationship between a computer game and its audiovisual pattern
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46813Identifiers
Study Information System: 97881
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Šisler, Vít
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
30. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
počítačové hry, filmy, seriály, předloha, adaptace, typologie, kategorizace, porovnání, komparativní analýza, Ztraceni, Lost, nová média, transmediální vyprávění, mediální teorie, remediace, literární teorie, narativitaKeywords (English)
computer games, movies, series, pattern, adaptation, typology, categorization, comparation, comparative analysis, Lost, new media, transmedia storytelling, media theories, remediation, theories of literature, narrativityDiplomová práce Vztah počítačové hry a její audiovizuální předlohy se zabývá společnými a odlišnými znaky počítačových her a audiovizuálních děl. Prezentuje některé teorie, které reflektují různé názorové proudy na ovlivňování nebo prolínání uvedených mediálních forem. Z těchto teorií vychází návrh kategorizace herních a filmových adaptací vzniklých podle předloh. Do každé ze tří navrhovaných kategorií jsou zařazeny konkrétní příklady počítačových her vzniklých na motivy filmů či seriálů i méně časté příklady filmů, inspirovaných počítačovými hrami. Závěrečnou část práce tvoří obsáhlá případová studie, porovnávající počítačovou hru Lost: Via Domus s její předlohou - seriálem Ztraceni.
Diploma thesis The Relationship between the Computer Game and its Audiovisual Pattern deals with the similarities and differences between the computer games and audiovisual works. The thesis presents some theories reflecting different points of view to the influence and blending of these media forms. Those theories are the base for a suggestion of typology of games and movies adaptations that were made according to a pattern. In each of three suggested categories, there are mentioned some particular examples of computer games that were inspired by movie or series and also examples of movies that were inspired by computer game. The final chapter is a case study which compares the computer game Lost: Via Domus to its audiovisual pattern - series Lost.