Zobrazit minimální záznam

Exploring the cultural phenomenon of pilgrimage and modern nomadism with a focus on Camino de Santiago.
dc.contributor.advisorCzumalo, Vladimír
dc.creatorGavlas, Tomáš
dc.date.accessioned2017-05-07T22:56:01Z
dc.date.available2017-05-07T22:56:01Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/46798
dc.description.abstractV roce 2010 absolvovalo poutní trasu Camino de Santiago přibližně 272.000 lidí. Přitom dvacet let zpět to bylo jen asi 5.000 lidí. Proč? To je ústřední otázka, která nás provází celou touto prací a je jejím ústředním tématem. Při cestě za odpovědí musíme co nejlépe vymezit rozměr kulturního schématu této vzkříšené poutní trasy. Analýza probíhá vzhledem k těžké uchopitelnosti tématu ve více rovinách. Nahlédneme do roviny symbolického rozměru putování a jeho proměn napříč lidskými dějinami. Budeme sledovat nit vývoje od období stádní osamělosti až po model současného nezávislého cestování. Krátce se zastavíme také u vymezení moderního nomáda. V druhé kapitole pojednáme o lidském vztahu ke krajině a cestám. Pohybovat se budeme podél lidské schopnosti strukturovat prostor. Zamyšlení zakončíme pojednáním o funkci a umění chůze. V poslední kapitole se naše kroky stočí směrem k Santiagu de Compostela. Projdeme si čtyři známé dálkové poutí trasy vedoucí k hrobu Svatého Jakuba. Pokusím se přiblížit jejich soci- kulturní prostředí, historické souvislosti a krajiné dispozice. Použitá metoda snoubí bohaté využití odborné i cestopisné literatury a zúčastněného pozorování na samotné pouti v letech 2007 a 2010. Pouť si vysloužila v současnosti místo, které stojí ve středu veřejného zájmu. Její legitimita je nabyta...cs_CZ
dc.description.abstractIn 2010 almost 272.000 pilgrims completed Camino de Santiago. Even though, it was just about 5.000 pilgrims 20years ago. Why? Thats the fundamental question and main theme of this diploma work. Seeking the answers, we need to specify cultural pattern of Camino de Santiago. As the topic is quite wide the analysis needs to be done on several theoretical levels. First of all, we are going to take a look at the dimension of pilgrimage throughout the human history. We will follow its evolution from nomad way of life to todays phenomenon of independent travelling. The character of modern nomad will be also defined. The aim of the second chapter is to interpret human relation to sceneries and paths, human ability to structurize the space we live in and a short contemplation about the art of walking. Last chapter is about the Camino de Santiago pilgrimage. Major routes to Santiago de Compsotela are described at this part, focusing on their cultural environment, historical context and landscape disposals. Methodology mainly consists of reviewing relevant literature and participant observations made while making the pilgrimage in 2007 and 2010. Recently, the pilgrimage has gained a significant role in public interest as it has gained its legitimacy via natural human need and therefore reflects the condition of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleKulturní fenomén poutě a moderního nomádství se zaměřením na Camino de Santiago.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-02-08
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId107851
dc.title.translatedExploring the cultural phenomenon of pilgrimage and modern nomadism with a focus on Camino de Santiago.en_US
dc.contributor.refereeLapka, Miloslav
dc.identifier.aleph001440693
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCultural Studiesen_US
thesis.degree.disciplineKulturologiecs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKulturologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCultural Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV roce 2010 absolvovalo poutní trasu Camino de Santiago přibližně 272.000 lidí. Přitom dvacet let zpět to bylo jen asi 5.000 lidí. Proč? To je ústřední otázka, která nás provází celou touto prací a je jejím ústředním tématem. Při cestě za odpovědí musíme co nejlépe vymezit rozměr kulturního schématu této vzkříšené poutní trasy. Analýza probíhá vzhledem k těžké uchopitelnosti tématu ve více rovinách. Nahlédneme do roviny symbolického rozměru putování a jeho proměn napříč lidskými dějinami. Budeme sledovat nit vývoje od období stádní osamělosti až po model současného nezávislého cestování. Krátce se zastavíme také u vymezení moderního nomáda. V druhé kapitole pojednáme o lidském vztahu ke krajině a cestám. Pohybovat se budeme podél lidské schopnosti strukturovat prostor. Zamyšlení zakončíme pojednáním o funkci a umění chůze. V poslední kapitole se naše kroky stočí směrem k Santiagu de Compostela. Projdeme si čtyři známé dálkové poutí trasy vedoucí k hrobu Svatého Jakuba. Pokusím se přiblížit jejich soci- kulturní prostředí, historické souvislosti a krajiné dispozice. Použitá metoda snoubí bohaté využití odborné i cestopisné literatury a zúčastněného pozorování na samotné pouti v letech 2007 a 2010. Pouť si vysloužila v současnosti místo, které stojí ve středu veřejného zájmu. Její legitimita je nabyta...cs_CZ
uk.abstract.enIn 2010 almost 272.000 pilgrims completed Camino de Santiago. Even though, it was just about 5.000 pilgrims 20years ago. Why? Thats the fundamental question and main theme of this diploma work. Seeking the answers, we need to specify cultural pattern of Camino de Santiago. As the topic is quite wide the analysis needs to be done on several theoretical levels. First of all, we are going to take a look at the dimension of pilgrimage throughout the human history. We will follow its evolution from nomad way of life to todays phenomenon of independent travelling. The character of modern nomad will be also defined. The aim of the second chapter is to interpret human relation to sceneries and paths, human ability to structurize the space we live in and a short contemplation about the art of walking. Last chapter is about the Camino de Santiago pilgrimage. Major routes to Santiago de Compsotela are described at this part, focusing on their cultural environment, historical context and landscape disposals. Methodology mainly consists of reviewing relevant literature and participant observations made while making the pilgrimage in 2007 and 2010. Recently, the pilgrimage has gained a significant role in public interest as it has gained its legitimacy via natural human need and therefore reflects the condition of...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990014406930106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV