Reprezentace šoa: dětská literatura a literatura o dětech
The Representation of Shoah: Children Writing the Holocaust
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46792Identifiers
Study Information System: 94911
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Mravcová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
6. 2. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dětský vypravěč, dospělý vypravěč, deník, fiktivní deník, deníková novela, novela, paměti, paměť, svědectví, holocaust, trauma z holocaustu, trauma z přežití holocaustu, vina, židovstvíKeywords (English)
Child's Narrator, Adult Narrator, Diary, Fictional diary, Diary novella, Novella, Memoirs, memory, testimony, Holocaust, Holocaust trauma, trauma from surviving the Holocaust, guilt, JudaismPředmětem této diplomové práce je srovnání různých forem vyprávění o holocaustu očima dítěte. Prosté dětské vyprávění má na čtenáře mnohem větší dopad než vyprávění dospělých obohacené o metafory a přívlastky. Dětský pohled tak rozšiřuje etický rozměr vyprávění o holocaustu. Projevy dětského vypravěče budeme zkoumat na třech denících (Deník Davida Sierakowiaka, Deník Mary Bergové a Krásné dny mého mládí od Any Novacové), jednom fiktivním deníku (Nemilovaná. Z deníku sedmnáctileté Perly Sch. od Arnošta Lustiga) a na jedné novele (Židovská válka od Henryka Grynberga). Dětští vypravěči holocaustu jsou charakterističtí svojí psychickou vyspělostí, která bývá v příkrém kontrastu k jejich oficiálnímu věku. Zároveň se u nich v dospívajícím věku projevuje dětinskost způsobená právě přetrženým a nedožitým dětstvím. V jednotlivých dílech budeme sledovat proměny vypravěče a jeho zobrazování prostoru (ghetto, koncentrační tábor, úkryt) a postav (rodina, přátelé, nacisti). Zaměříme se také na výrazné motivy, které jednotlivá díla prostupují (např. hlad, vina, komika, ráj, hra).
Aim of this diploma thesis is to compare different forms of narrating of the holocaust through Children's eyes. Pure child's narration has much bigger impact on reader than narration of an adult, enriched with metaphors and attributes. In this way child's point of view extends the ethical dimension of holocaust narration. We will examine the discourse of child's narration in three diaries (The Diary of David Sierakowiak, The Diary of Mary Berg, The Beautiful Days of My Youth by Ana Novac), one Fictional diary (The Unloved. From the Diary of Perla S. by Arnošt Lustig) and a novella (Child of the Shadows by Henryk Grynberg). Children's narrators of the holocaust are characterized by psychological maturity, which contrasts with their official age. On the other hand they reveal childishness, while growing up, because of their unfinished childhood. In those books we will examine changing of the narrators discourse and his depiction of space (ghetto, concentration camp, shelter) and persons (family, friend, Nazis). We will also focus on distinct motives that form these books (e.g.: hunger, guilt, comic, Paradise, game).