Psychologické souvislosti mimořádného hudebního nadání u dětí
Psychological Connections of Exceptional Music Gift of Children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46779Identifiers
Study Information System: 91436
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Šípek, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
31. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hudební nadáníKeywords (English)
Musical GiftednessTeoretická část práce se věnuje klíčovým tématům výzkumu hudebního nadání. Vedle úvodní kapitoly o nadání obecně se zaměřuje na vymezení pojmů hudebního nadání, na klasifikaci hudebních schopností a historický pohled do této problematiky, dále také na možnosti identifikace hudebních schopností a jejich další rozvoj. Další část práce se zabývá nejdůležitějšími faktory, které ovlivňují hudební nadání - sociální prostředí, hudební a osobnostní faktory. Empirická část práce vychází z kvalitativního výzkumu mimořádně hudebně nadaných. Prostřednictvím kazuistik se snaží ukázat konkrétní podobu a jedinečnost hudebního nadání i možné varianty jeho projevu a doplňuje tak poznatky z teoretické části.
The theoretical part of the thesis discusses the key topics of researching musical talent. After an introductory chapter, which discusses giftedness in general, the focus turns to defining the basic concepts of musical giftedness, classifying musical abilities, and looking at the issue from historical perspective, and also the possibilities of identifying musical abilities and developing them further. The subsequent part explores the most important factors which influence musical talent: social environment, musical and personal factors. The empirical part is based on qualitative research of musicians with exceptional musical talent. Using case studies, it tries to show a specific form of musical talent and its individuality, as well as possible ways in which it can be manifested, thus complementing the findings of the theoretical part.