Zobrazit minimální záznam

Language Management of Secondary Education Teachers of Czech and Their Contribution to Forming the Standard Czech
dc.contributor.advisorDovalil, Vít
dc.creatorOlivová, Jana
dc.date.accessioned2021-03-25T23:33:34Z
dc.date.available2021-03-25T23:33:34Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/46717
dc.description.abstractNásledující diplomová práce zkoumá v praxi teorii jazykového managementu - konkrétně se zabývá pedagogickou činností učitelů českého jazyka na středních školách, a to na základě oprav jazykových testů. Cílem práce bylo zjistit, zda se norma spisovné češtiny, která je obsažena v kodexech, shoduje s normou prezentovanou vyučujícími. Tato práce využívá nejnovější metodologické postupy z oblasti sociolingvistiky, především metodu tzv. follow-up interview. Jako obecnou bázi využívá koncept sociálního silového pole od Ulricha Ammona a teorii jazykového managementu od J. V. Neustupného. Jako zdroj dat byly využity autentické testy, vyplněné padesáti studenty střední odborné školy a následně opravené osmi učiteli českého jazyka, follow-up interview vedená s vyučujícími, a dotazníky. Na jejich základě byla zkoumána jednak teorie jazykového managementu v praxi, jednak představa vyučujících o normě spisovného jazyka. Tato představa byla porovnána s představou ostatních instancí sociálního silového pole. V případě nejasností byly informace doplněny z follow-up interview. Z výzkumu vyšlo najevo, že ve většině případů se norma prezentovaná vyučujícími shodovala s normou předkládanou kodifikátory i jazykovými odborníky. Normové autority přitom byly většinou v připouštění variant méně tolerantní než ostatní instance....cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis analysis in social practise the Language Management Theory - it deals with pedagogical activity of Czech language teachers at secondary schools, based on corrections of writen language tests. The goal of this paper was to find out whether the norm of czech standard language which is contained in codices correspond with the norm that is presented by teachers. This thesis uses modern metdological approaches from the sociolinguistic sphere, especially the method of so called 'Follow-Up Interview'. It also uses the concept of the Social Power Field by Ulrich Ammon and the Language Management Theory by J. V. Neustupný as general methodological basis. As the source of information served authentic tests which has been filled by fifty students of a secondary school a and then corrected by eight czech language teachers. Other sources were Follow-Up Interviews with the teachers and questionnaires. On the basis of these sources the Language Management Theory was researched and also the idea of the teachers about the norm of standard language. This idea was compared to the opinions of other three instances of the Social Power Field. In cases there was something unclear the information were completed from the Follow-Up Interviews. The research has proved that in the most cases the norm presented by teachers...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectstandard languageen_US
dc.subjectlanguage management theoryen_US
dc.subjectsocial power fielden_US
dc.subjectpedagogical practiseen_US
dc.subjectnormative authorityen_US
dc.subjectfollow-up interviewen_US
dc.subjectnorm and codificationen_US
dc.subjectspisovný jazykcs_CZ
dc.subjectteorie jazykového managementucs_CZ
dc.subjectsociální silové polecs_CZ
dc.subjectpedagogická praxecs_CZ
dc.subjectnormová autoritacs_CZ
dc.subjectnásledné interviewcs_CZ
dc.subjectnorma a kodifikacecs_CZ
dc.titleJazykový management učitelů českého jazyka na středních školách a jejich podíl na utváření podoby spisovné češtinycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-02-06
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId87862
dc.title.translatedLanguage Management of Secondary Education Teachers of Czech and Their Contribution to Forming the Standard Czechen_US
dc.contributor.refereeAdam, Robert
dc.identifier.aleph001442260
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature - German Studiesen_US
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literatura - Němčinacs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literatura - Němčinacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature - German Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csNásledující diplomová práce zkoumá v praxi teorii jazykového managementu - konkrétně se zabývá pedagogickou činností učitelů českého jazyka na středních školách, a to na základě oprav jazykových testů. Cílem práce bylo zjistit, zda se norma spisovné češtiny, která je obsažena v kodexech, shoduje s normou prezentovanou vyučujícími. Tato práce využívá nejnovější metodologické postupy z oblasti sociolingvistiky, především metodu tzv. follow-up interview. Jako obecnou bázi využívá koncept sociálního silového pole od Ulricha Ammona a teorii jazykového managementu od J. V. Neustupného. Jako zdroj dat byly využity autentické testy, vyplněné padesáti studenty střední odborné školy a následně opravené osmi učiteli českého jazyka, follow-up interview vedená s vyučujícími, a dotazníky. Na jejich základě byla zkoumána jednak teorie jazykového managementu v praxi, jednak představa vyučujících o normě spisovného jazyka. Tato představa byla porovnána s představou ostatních instancí sociálního silového pole. V případě nejasností byly informace doplněny z follow-up interview. Z výzkumu vyšlo najevo, že ve většině případů se norma prezentovaná vyučujícími shodovala s normou předkládanou kodifikátory i jazykovými odborníky. Normové autority přitom byly většinou v připouštění variant méně tolerantní než ostatní instance....cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis analysis in social practise the Language Management Theory - it deals with pedagogical activity of Czech language teachers at secondary schools, based on corrections of writen language tests. The goal of this paper was to find out whether the norm of czech standard language which is contained in codices correspond with the norm that is presented by teachers. This thesis uses modern metdological approaches from the sociolinguistic sphere, especially the method of so called 'Follow-Up Interview'. It also uses the concept of the Social Power Field by Ulrich Ammon and the Language Management Theory by J. V. Neustupný as general methodological basis. As the source of information served authentic tests which has been filled by fifty students of a secondary school a and then corrected by eight czech language teachers. Other sources were Follow-Up Interviews with the teachers and questionnaires. On the basis of these sources the Language Management Theory was researched and also the idea of the teachers about the norm of standard language. This idea was compared to the opinions of other three instances of the Social Power Field. In cases there was something unclear the information were completed from the Follow-Up Interviews. The research has proved that in the most cases the norm presented by teachers...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code2
dc.contributor.consultantChromý, Jan
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990014422600106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV