Show simple item record

A school analysis as a possible source of treebanks (?)
dc.contributor.advisorVidová Hladká, Barbora
dc.creatorKonárová, Marie
dc.date.accessioned2017-05-07T22:26:39Z
dc.date.available2017-05-07T22:26:39Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/46673
dc.description.abstractCílem práce je prozkoumat možnosti využití dat ze školních větných roz- borů pro značkování slov v jazykových korpusech. Za účelem ověření této hy- potézy byla vybrána množina vět, které byly předloženy žákům základních a středních škol k větnému rozboru. Sběr dat probíhal s využitím funkčního prototypu editoru větných rozborů Čapek. Editor je stále vyvíjen, mimo jiné i na základě zpětné vazby získané při jeho používání žáky i učiteli. Na základě nasbíraných dat byla odvozena transformační pravidla pro konverzi údajů ze školních větných rozborů do datových struktur využívaných Pražským závis- lostním korpusem. Byla testována jak úspěšnost konverze pomocí navržených pravidel, tak přesnost žáků při provádění větných rozborů. 1cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to explore the possibilities of using data from the school sentence analyses for tagging words in the language corpora. For testing of this hypothesis, a set of sentences has been selected from a common czech language textbook. Students of selected primary and secondary schools were asked to perform the syntactical analysis of these sentences. The data collection was carried out using a prototype sentence analysis editor Capek. The editor is still being developed, also based on feedback gained from the students and teachers who used it during the data collecting process. Several transformation rules for converting data from the school sentence analyses into the data structures used within the Prague Dependency corpus were developed. The accuracy of the conversion using the proposed rules was tested together with the accuracy of students' results.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectvětný rozborcs_CZ
dc.subjectsyntaktická analýzacs_CZ
dc.subjectzávislostní korpusycs_CZ
dc.subjecta school analysisen_US
dc.subjectsyntactical analysisen_US
dc.subjecttreebanksen_US
dc.titleŠkolní větné rozbory jako možný zdroj závislostních korpusů (?)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-01-30
dc.description.departmentInstitute of Formal and Applied Linguisticsen_US
dc.description.departmentÚstav formální a aplikované lingvistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId95674
dc.title.translatedA school analysis as a possible source of treebanks (?)en_US
dc.contributor.refereeZeman, Daniel
dc.identifier.aleph001428390
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineComputational Linguisticsen_US
thesis.degree.disciplineMatematická lingvistikacs_CZ
thesis.degree.programComputer Scienceen_US
thesis.degree.programInformatikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Ústav formální a aplikované lingvistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Institute of Formal and Applied Linguisticsen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematická lingvistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enComputational Linguisticsen_US
uk.degree-program.csInformatikacs_CZ
uk.degree-program.enComputer Scienceen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csCílem práce je prozkoumat možnosti využití dat ze školních větných roz- borů pro značkování slov v jazykových korpusech. Za účelem ověření této hy- potézy byla vybrána množina vět, které byly předloženy žákům základních a středních škol k větnému rozboru. Sběr dat probíhal s využitím funkčního prototypu editoru větných rozborů Čapek. Editor je stále vyvíjen, mimo jiné i na základě zpětné vazby získané při jeho používání žáky i učiteli. Na základě nasbíraných dat byla odvozena transformační pravidla pro konverzi údajů ze školních větných rozborů do datových struktur využívaných Pražským závis- lostním korpusem. Byla testována jak úspěšnost konverze pomocí navržených pravidel, tak přesnost žáků při provádění větných rozborů. 1cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to explore the possibilities of using data from the school sentence analyses for tagging words in the language corpora. For testing of this hypothesis, a set of sentences has been selected from a common czech language textbook. Students of selected primary and secondary schools were asked to perform the syntactical analysis of these sentences. The data collection was carried out using a prototype sentence analysis editor Capek. The editor is still being developed, also based on feedback gained from the students and teachers who used it during the data collecting process. Several transformation rules for converting data from the school sentence analyses into the data structures used within the Prague Dependency corpus were developed. The accuracy of the conversion using the proposed rules was tested together with the accuracy of students' results.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Ústav formální a aplikované lingvistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990014283900106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV