Analýza didaktických materiálů z oblasti hudební výchovy pro děti 3-6 let a jejich využití v praxi
Analysis of teaching materials in the field of music education for children aged 3-6 and their use in practice
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46493Identifikátory
SIS: 99550
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kodejška, Miloš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
12. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
hudební výchova, podmínky hudebního rozvoje, hudební schopnosti, hudební činnosti a hry, RVP PV, didaktické materiályKlíčová slova (anglicky)
music, musical development conditions, musical ability, musical activities and games, RVP PV, teaching materialsAnalýza didaktických materiálů z oblasti hudební výchovy pro děti 3 - 6 let a jejich využití v praxi Teoretická část diplomové práce shrnuje poznatky o současném pojetí hudební výchovy v mateřské škole, popisuje hudební schopnosti a postavení hudebních činností v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. V práci jsou také charakterizovány jednotlivé složky hudební výchovy, jako jsou pěvecké, instrumentální, hudebně pohybové a poslechové činnosti. Praktická část se skládá ze dvou částí. První část obsahuje zmapování aktuální situace v oblasti didaktických materiálů pro děti předškolního věku. Výzkumnou metodou se stalo dotazníkové šetření, v němž byla zjišťována šíře a zdroje hudebních materiálů, které využívají pedagogové v praxi s dětmi předškolního věku. Druhá část je metodická a zahrnuje zpěvník, ve kterém jsou notové záznamy konkrétních písní, objevující se při práci v mateřských školách.
Analysis of teaching materials in the field of music education for children 3 to 6 years and their use in practice The theoretical part of the paper summarizes the current knowledge about the concept of music education in kindergarten, describes the musical ability and position of musical activities in the Framework curriculum for pre-school education. Furthermore, this work characterized the components of music education, such as singing, instrumental music and movement and listening activities. The practical part consists of two parts. The first section contains the mapping of the current situation of teaching materials for preschool children. Research method was a questionnaire survey, which was determined by width and source of musical materials that teachers use in practice with preschool children. The second part is methodical and includes songbook in which the notation of specific songs that appear when working in nursery schools. Keywords music, musical development conditions, musical ability, musical activities and games, RVP PV, teaching materials