Teaching methods in post-secondary-school English courses
Problematika výuky anglického jazyka v pomaturitním studiu
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46250Identifiers
Study Information System: 93869
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Němečková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
29. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
didaktika, výuka anglického jazyka, pomaturitní studium jazykůKeywords (English)
applied linguistics, teaching English as a foreign language, English teaching and methodology, post-secondary language courses, one-year language coursesTato diplomová práce s názvem Problematika výuky anglického jazyka v pomaturitním studiu si dala za cíl zmapovat situaci v jednoletých pomaturitních kurzech angličtiny pořádaných soukromými jazykovými školami v České republice a navrhnout výukové metody a materiály vhodné pro věkovou skupinu, cíle a zaměření těchto kurzů. Dílčím cílem práce bylo podat přehled legislativy upravující tento typ studia a vzhledem k její nedávné změně také shrnout argumenty pro a proti zachování statusu studenta pro frekventanty těchto kurzů. První část práce představuje souhrn lingvodidaktických základů výuky angličtiny jako cizího jazyka s přihlédnutím ke specifickým charakteristikám žáka v pomaturitním studiu. Dále podává historický přehled výukových metod s ohledem na jejich využitelnost v těchto kurzech a shrnuje zásadní požadavky kladené na optimální učebnice, včetně kritérií jejich hodnocení. Praktická část porovnává organizaci pomaturitních kurzů ve třech soukromých jazykových školách a analyzuje dotazníky vyplněné jejich studenty. Na základě závěrů studia teorie a výsledků těchto dotazníků je pro pomaturitní kurzy anglického jazyka doporučena metoda eklektická, ideálně doplněná učebními texty řady New English File vydavatelství Oxford University Press. Po zvážení všech dostupných podkladů lze konstatovat, že...
The objective of the thesis was twofold. Firstly, to map the situation in one-year post- secondary courses of English organised by private language schools in the Czech Republic and to recommend teaching methods and materials suitable for the given age group and the aims of the courses. Secondly, to outline the legislation regulating this form of study and in view of the recent legislative changes to compile a set of arguments for preserving the student status for the course participants. The first part of the thesis summarizes the lingvodidactic principles of teaching English as a foreign language with respect to the specific characteristics of learners between 19 and 22 years of age. It also presents a brief overview of the historical development of teaching methods as a background to the methodology applicable to post-secondary courses and provides a basis for textbook evaluation and selection. In the empirical part of the thesis the organization of post-secondary courses at three private language schools was contrasted and two sets of questionnaires completed by their students were analysed. Based on the conclusions drawn in the theoretical background as well as on the output of the questionnaires the contemporary approach of principled eclecticism was recommended as the most suitable...