Academic spectacle: commodification of knowledge in Pnin, The Breast and White Noise
Spektákl na univerzitní půdě: vědění jako konzumní produkt v románech Pnin, The Breast a White Noise
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46153Identifiers
Study Information System: 113858
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Pilný, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
10. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
spektákl, univerzita, vědění, konzumKeywords (English)
spectacle, university, knowledge, commodificationPráce Spektákl na univerzitní půdě: vědění jako konzumní produkt v románech Pnin, The Breast a White Noise se zabývá komodifikujícím vlivem konzumní společnosti na vzdělávání, koncept vědění a chápání informacemi, tak jak jej zachycují následující americké romány z akademického prostředí: Pnin (1957) od Vladimira Nabokova, The Breast (1972) od Philipa Rotha a White Noise (1985), jehož autorem je Don DeLillo. Práce kombinuje literární analýzu s využitím kulturně-teoretických poznatků o postmoderní společnosti z textů Waltra Benjamina, Jeana Baudrillarda, Guy Deborda, Lindy Hutcheon či Theodora Adorna a Maxe Horkheimera, ale staví i na čistě sociologických konceptech, jako je "riziková společnost" Ulricha Becka, "arénový model" přístupu k sociálním problémům Stephena Hilgartnera a Charlese Boska, případně "hyperkonzumní společnost," což je termín, jímž stav současné společnosti označuje Gilles Lipovetsky. Práce tedy spadá do oblasti kulturních studií, které kombinují přístupy sociologie a literární vědy. Pro účely analýzy reflexe vlivu konzumní společnosti na akademické prostředí v daných románech byly, na základě textů výše zmíněných autorů, vytyčeny čtyři hlavní aspekty komodifikace: jde o zvěcnění, banalizaci, spektakularizaci a fragmentárnost. V práci jsme, mimo jiné, usilovali o vyzdvihnutí...
The thesis called Academic Spectacle: Commodification of Knowledge in Pnin, The Breast, and White Noise deals with the commodifying influence of the consumer society on education, knowledge and the perception of information, as it is reflected in the following American academic novels: Pnin (1957) by Vladimir Nabokov, Philip Roth's The Breast (1972) and White Noise (1985) by Don DeLillo. The thesis combines the approach of literary analysis with the use of cultural- theoretical terms and theories relating to the state of postmodern society from the texts of Waltr Benjamin, Jean Baudrillard, Guy Debord, Linda Hutcheon or Theodore Adorno and Max Horkheimer. In addition, it elaborates on sociological concepts, such as "the risk society" of Ulrich Beck, the "public arenas model" of approaching social problems of Stephen Hilgratner and Charles Bosk or "the hyperconsumer society", the term Gilles Lipovetsky applies to the state of present societies. Therefore, the thesis belongs to the area of cultural studies, which typically combine the approaches of sociology and literary studies. For the sake of analyzing the influence of the consumer society on the academic environment (as it is reflected in the given novels), we established four basic aspects of commodification: reification, banalization,...