Beyond horror: or, exploring the connections between E.A. Poe's writtings and A. Hitchcock's cinema
Za hranice hororu, aneb zkoumání souvislostí mezi literárními díly E.A.Poea a filmy A.Hitchocka
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46132Identifiers
Study Information System: 96216
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Veselá, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
10. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
82 Abstract in Czech Cílem této práce je zkoumání hororu z širší perspektivy užitím teorie, stejně jako z užšího hlediska v konkrétních dílech Edgara Allana Poea a Alfreda Hitchcocka. Tato práce se pak zejména snaží ukázat, že existuje jednolitá trajektorie vývoje hororu v širokém časovém rozmezí, a dále se snaží prokázat spojení hororu a přirozené lidské psychologie, stejně jako vymezit hranice hororu za účelem pozdějšího prokázání, že Poe a Hitchcock tyto hranice překonávají, což také tvoří název této práce. Struktura práce se obdobně snaží dosáhnout výše uvedeného vytvořením hlavního teoretického zázemí v první kapitole, zatímco hlavní část literární a filmové analýzy se nachází převážně ve druhé kapitole. Třetí kapitola pak zachycuje kontextové rozdíly mezi Hitchcockem a Poem za účelem dobrání se k nejvýznamnějším konjekturám této práce a současně poskytuje závěrečný průzkum způsobů, jakými autoři jdou za hranice hororu. První kapitola tedy především vychází z pojmu vznešena, jak podrobně popsal Edmund Burke, stejně jako z pojmu opovržení, o kterém pojednává Julia Kristeva. Tyto pojmy tvoří hlavní základ hororové tvorby; druhá analytická kapitola poukazuje právě na to, že v tvorbě Poea a Hitchcocka se tyto teorie objevují, což je zřejmé například z perverzní povahy Poeových vrahů, strašidelných zákoutí...
80 Abstract in English The aim of this thesis is the exploration of horror from a wider perspective in terms of theory, as well as in specific works of Edgar Allan Poe and Alfred Hitchcock. Ultimately, this thesis attempts to show a solid trajectory of horror across a wide temporal range, in order to demonstrate the connections of horror and inherent human psychology, as well as to demarcate the boundaries of horror for the purpose of showing Poe's and Hitchcock's surpassing of these limits, constituting the title of this thesis. The structure of the thesis similarly attempts to achieve the above by establishing the main theoretical background in the first chapter, the main body of the literary and film analysis largely present in the second chapter, and the third chapter capturing the contextual differences between Hitchcock and Poe, essentially arriving at the most significant findings and simultaneously providing a concluding exploration of the authors' achievement to go beyond the boundaries of horror. The first chapter, then, mainly draws from the concept of the Sublime, as elaborately described by Edmund Burke, as well as the concept of abjection discussed by Julia Kristeva. These form the main basis of horror creation, and it is shown in the second analytical chapter that both Poe and Hitchcock...