Zobrazení severoamerických Indiánů v americké kinematografii v 80. a 90. letech 20. století
Portrayal of Native Americans in American Cinema in 1980s and 1990s
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45876Identifiers
Study Information System: 114999
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Raková, Svatava
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Area Studies
Department
Department of North American Studies
Date of defense
20. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Kinematografie, Severní Amerika, Indiáni, Stereotypizace, ZobrazeníKeywords (English)
Cinematography, North America, Indians, Stereotyping, DisplayPráce se zabývá procesem zobrazování severoamerického Indiána v americké kinematografii. Popisuje vývoj, proměny a stereotypy tohoto zobrazovaní od úplného počátku kinematografie až do konce 90. let. Podrobněji práce popisuje indiánsky tematizovanou filmovou tvorbu 80. a 90. let a akcentuje, dle autora, nejdůležitější snímky. Těžiště práce leží v rozboru dvou filmů Powwow Highway a Kouřové signály, které vznikly v indiánské produkci na konci 80. a 90. letech. Cílem práce je prostřednictvím zkoumání těchto filmů odpovědět na otázku zda "byli Indiánští herci a režiséři klíčoví v procesu zobrazování severoamerického Indiána v americké kinematografii realističtěji?" Po rozboru zmiňovaných snímků a předložených argumentech na tuto otázku v závěru práce odpovídá kladně.
My work deals with the process of displaying of the North American Indian in the American cinematography. It describes the development, transformations and stereotypes in this process from the very beginning until the end of the nineties. In detail it deals with the Indian-thematized filmmaking in the 80s and 90s and it emphasizes, according to the author, the most important Indian movies. The focus point of the study lies in the analysis of two movies Powwow Highway and Smoke Signals, which were created by the Indian production in the late 80s and 90s. The aim of the work is, with the help of the analysis, to answer the question "Were the Indian actors and directors essential for more realistic portrayal of American Indians in American cinematography?" After analyzing the mentioned movies and presenting the arguments to this question, the conclusion is affirmative.